Navigace po stránce

Víte, že ...

Pampeliška (Taraxacum) obsahuje vitamin A. List pampelišky obsahuje více betakarotenu než mrkev, rovněž květ je bohatý na karotenoidy. Obsahuje i vitamin B, C a D, který vedle pampelišky obsahuje z rostlin už jen kopřiva, petržel, oves, avokádo a houby. Při dnešních pokusech prováděných v Japonsku a USA na myších bylo pozorováno, že pampeliška působí proti rakovině a má vliv na imunitu. Taraxacum je rovněž výborný homeopatický lék na žaludeční a žlučníkové záchvaty a na bolesti hlavy žaludečního původu. Doporučuje se na jaře k detoxikaci jater a žlučníku v ředění 5 CH 2x denně 5 granulí.

Reklama: Nakladatelství grada doporučuje

Naši partneri

Logo HLA
Logo Studium Homeopatie

Správnou stravou proti chudokrevnosti!

Autor: Ing. Ludmila Pszczolková

Železo je pro člověka velmi důležitý prvek. I malý deficit železa snižuje fyzickou výkonnost, zvyšuje překyselení organizmu, zhoršuje schopnost udržovat tělesnou teplotu, způsobuje neklid a podráždění.

Ilustrační foto

Je zajímavé, že při infekčních onemocněních hladina železa v krvi klesá i přesto, že je jeho příjem zvýšen. Je to způsobeno tím, že tělo cíleně snižuje dostupnost železa pro patogenní mikroorganizmy a tím zamezuje jejich růst. Je to důkazem toho, že tělo umí s železem hospodařit podle aktuální potřeby, dokáže ho také ukládat. Při nedostatku železa se z potravy vstřebá procentuálně více než v případě, že ho je dostatek (v rozmezí 2 až 20%).

Mohlo by se zdát, že v dnešní době, kdy je na trhu po celý rok dostatečné množství všech potravin včetně ovoce i zeleniny z druhého konce světa, je nedostatek železa vzácností. Opak je ale pravdou, protože deficitem železa trpí asi 10% populace, zejména žen a dětí.

Příčin může být několik.

Jednou z nich je nadměrná konzumace mléka (totéž platí i pro hořčík), dále pak konzumace rafinovaných potravin s vysokým obsahem tuků, cukrů a bílé mouky v takové míře, že na přírodní potraviny s vysokým obsahem železa nezbude v jídelníčku „místo“.

V běžné stravě je obsah železa až 10x vyšší než jeho denní spotřeba. Bohužel se ale železo nevstřebává všechno, je to otázka jeho chemické struktury, proto záleží na formě, v jaké se v potravě vyskytuje.

Pro míru vstřebatelnosti je ale důležitý také stav střeva, doslova jeho „kondice“. Pokud bude střevo dlouhodobě přetížené, vzniká chronické podráždění. V jeho důsledku se vstřebatelnost železa, ale i ostatních prvků, významně snižuje.

Vstřebatelnost železa je také dána přítomností některých látek, které ji mohou zvýšit, ale i snížit. Vstřebatelnost železa zvyšuje vitamin C, zelenina a ovoce s obsahem hořčíku, maso, ryby. Vstřebatelnost naopak snižuje čaj, káva, syrové vejce, sója a produkty z ní, fosfátové soli (např. tavené sýry, Coca-cola), tepelná úprava.

Zajištění dostatku železa pro organizmus je důležité, ale není příliš obtížné. Je-li strava dostatečné pestrá, je v ní železa dost. Lepší než zajišťovat zvýšený příjem železa z masa je zvýšit příjem vitaminu C, omezit pití černého čaje a kávy.

Zdroje železa v potravě:

  • celozrnná mouka – vymíláním celozrnné mouky se ztrácí až 70% železa
  • ovoce – (z důvodu obsahu vitaminu C se železo z ovoce vstřebává efektivněji) trnky, švestky (ideální je kompot), fíky, šípky, černý rybíz, broskve, maliny, jahody
  • zelenina – brokolice, hlávkový salát, zelený hrášek, syrová mrkev, vařený špenát, petržel kořen i nať, celerová nať, pór
  • luštěniny – nejvíce železa obsahuje čočka, fazole, pak hrách (čočka má 5x více Fe než hovězí maso)
  • vejce – vysoký obsah Fe má žloutek, 2x více než hovězí maso; vejce ale musí být vařené.
  • maso a ryby, vysoký obsah Fe má pravý kaviár. Je sice finančně náročný, ale množství na špičku nože pokryje denní potřebu železa, proto může být v určitých případech dobrým řešením anemie.

 

Upozornění: Informace o homeopatické léčbě akutních i chronických nemocí publikované na stránkách svethomeopatie.cz mají pouze informační a vzdělávací charakter. V žádném případě nenahrazují osobní konzultaci v ordinaci praktického lékaře/pediatra nebo osobní konzultaci v homeopatické poradně.

Ing. Ludmila Pszczolková

Autor: Ing. Ludmila Pszczolkovánutriční poradce

S homeopatií jsem se setkala v roce 1995 díky svým dětem, kterým mnohokrát pomohla při potížích závažných i méně vážných. Stala se pro mne nejen léčbou první volby, ale i životní filozofií. Více než 10 let pracuji jako asistent lékaře homeopata. Pacienti, a hlavně mé děti a jejich alergie mě přivedly k otázkám zdravé výživy. V roce 2011 jsem ukončila kurz nutričního poradce a můj přístup ke klientům v nutriční poradně je podobný jako v ambulanci lékaře homeopata - každý člověk je jedinečný, každý potřebuje jiný přístup. A stejně jako lékař homeopat učí své pacienty respektovat své tělo, tak se i já snažím ukázat klientům, že každý člověk podvědomě ví, jakou stravu potřebuje. Potřebujeme se jen znovu naučit to, co jsme už zapomněli – naslouchat svému tělu a vážit si ho. 

Mohlo by vás také zajímat:
Reklama: Moje arnika léčivá pomocnice

Tento text byl zobrazen / vytisknut z webu Svět Homeopatie, s.r.o. (http://www.svethomeopatie.cz) dne 20.2.2020 05:29

COPYRIGHT © 2010 - 2020 Svět Homeopatie All rights reserved.
Kopírování a šíření materiálů je možné pouze se souhlasem provozovatele webu, Homeopatické lékařské asociace (redakce@svethomeopatie.cz).
Mobilní verze