Co vše je potřeba zohlednit pro zdravý spánek? Ztrácíte se ve změti komerčních nabídek? Pojďme na to logicky, aby se nám dobře a zdravě spalo.

Postel a matrace

Z energetického hlediska je jistě vhodnější postel z masivu, tedy ze dřeva. Pokud máte tuto možnost, hlavně také finanční, můžete přírodní materiál upřednostnit. Z klasického pohledu nemá tento faktor na pohybový systém žádný vliv. Pokud řešíte onemocnění kyčelních či kolenních kloubů nebo bederní páteře, je vhodné zvolit postel vyšší, vstávání je z ní jednodušší a méně zátěžové na nosné klouby.

Matrace a rošt by svou kombinací měly zabezpečit vyplnění přirozených mezer, které vzniknou mezi vaším tělem a matrací, když si lehnete. Pokud volíte měkkčí matraci, což lidé s menším množstvím podkožního tuku jistě ocení, pak ji doplňte tvrdším roštem. Pokud spíte raději na tvrdším, doplňte pevnější matraci pružnějším roštem.

Polštář

Polštář je v dnešní době velké dilema. Není vždy zcela na místě volit „zdravý“ polštář, když se po spaní na něm budete cítit celý den bolaví a polámaní. V poloze na zádech by měl polštář zasahovat svým uložením až do oblasti lopatek a mírně se zvyšovat směrem k hlavě. Pokud je to možné, vyvarujte se podložení pouze krční páteře a hlavy. V poloze na boku naopak podložte pouze krční páteř a hlavu, a to tak, aby celá páteř až od beder byla i s hlavou v jedné linii. Z toho tedy vyplývá, že dnes hodně doporučovaný tvarovaný polštář je vhodné využít spíš pro spaní v poloze na boku, než na zádech. V nabídce jsou dnes i polštáře naplněné přírodním materiálem, např. pohankou, komu nejsou tvrdé, může je klidně využít, avšak s vědomím zachování všech výše uvedených pravidel.

Peřina

S přibývajícími léty oceníte především menší hmotnost vaší přikrývky. Na kloubech po zátěži je každý gram navíc znát. Nabídka je opět bohatá s plněním antialergickými materiály apod.

Poloha ve spánku

Často se setkáte také s doporučením: „A nespěte na břiše paní Nováková…“ No jo, jenže jak to udělat a proč? Poloha na břiše s sebou nese maximální rotaci krční páteře po delší dobu, což není pro ty, kteří mají problémy s páteří příliš příznivá situace. Pro začátek můžete zkusit srolovat jinou pokrývku, nebo využít druhý polštář, který umístíte v poloze na boku mezi kolena. Omezíte tak pravděpodobnost, že se v noci přetočíte na břicho. Sama občas doporučuji pacientům pořídit si tzv. kojící polštář. Jedná se o dlouhý válec naplněný jemnými polystyrenovými kuličkami. Tento polštář je dobře tvarovatelný, příjemný a můžete jej místit v poloze na boku mezi kolena a pokračovat až před břicho a hrudník. Navíc jej můžete využít na vypodložení v odpočinkových pozicích i během dne.

Ráda bych ještě doplnila, že pokud nemáte žádné potíže v pohybovém systému, pak si můžete spánek v poloze na břiše s klidným svědomím dopřát.

Přeji sladký spánek!

Upozornění: Informace o homeopatické léčbě akutních i chronických nemocí publikované na stránkách svethomeopatie.cz mají pouze informační a vzdělávací charakter. V žádném případě nenahrazují osobní konzultaci v ordinaci praktického lékaře/pediatra nebo osobní konzultaci v homeopatické poradně.