Navigace po stránce

Víte, že ...

Sedmikráska (Bellis perenis) byla ve středověku často používanou rostlinou? V mnoha částech Evropy bylo zvykem mísit šťávu ze sedmikrásek s mlékem a dávat ji štěňatům. Psíci pak nerostli a zůstávali jako mazlíčci, které si paničky dávaly na klín. V homepatii je lékem první volby při poranění hlubokých tkání a po velkých chirurgických výkonech (podáváme v ředění 9 CH 3x denně 5 granulí). Je i výtečným lékem starých dělníků zahradníků, které bolí záda v bederní oblasti a také při poškození páteře u profesionálních řidičů (podáváme v ředění 15 CH 2-3x denně 5 granulí).

Reklama: Nakladatelství grada doporučuje

Naši partneri

Logo HLA
Logo Studium Homeopatie

Bojujte s cukrovkou pomocí diety!

Autor: Ing. Ludmila Pszczolková

Otázka diabetu a jeho nárůstu je alarmující. Počet diabetiků, kteří své onemocnění kompenzují dietou se za poslední roky mírně (o 5%) snížil. Naopak počet nových onemocnění cukrovkou se výrazně zvýšil! 

Ilustrační foto

Studie, která sledovala nárůst evidovaných onemocnění v ČR v letech 1996 až 2006, ukazuje nárůst o 34% (studie se týkala pouze mužů, u žen je výskyt vyšší)! A trend je trvale vzestupný. Odhaduje se, že meziročně je to o 3%. Počet pacientů léčených pro diabetes se v ČR blíží 900 000.

Významnou roli u pacientů, kteří se léčí s cukrovkou, hraje strava. Ta je však stejně důležitá i v prevenci, a to zejména v případě, kdy se onemocnění začíná projevovat pozvolna právě zvýšenou hladinou cukru v krvi (diabetes II. typu). Toto onemocnění je často odhaleno na preventivní lékařské prohlídce, kdy pacient ještě žádné subjektivní problémy, které diabetes provází, nepociťuje (zhoršené vidění, snížené vnímání sladké chuti, svědění kůže, ospalost a únava, kožní infekce, pomalejší hojení ran). Svou roli hraje samozřejmě i dědičnost. S geny ale dědíme i stravovací a jiné návyky, a tak je velmi obtížné určit, do jaké míry je diabetes v rodině dán pouze geneticky a co už je zděděný špatný životní styl.

Proto je velmi důležité vydat se v případě zvýšeného rizika onemocnění cestou diety. Správně zvolenou stravou lze totiž velmi účinně regulovat hladinu cukru a tím se vyhnout propuknutí onemocnění a následně celé řadě potíží, které diabetes přináší. Jednodušší a pohodlnější je samozřejmě užívat léky na snížení hladiny cukru v krvi. Všechny léky mají však vedlejší účinky. Proto jsou režimová opatření správnou cestou a dobrou volbou.

Pro diabetika jsou nejdůležitější sacharidy, které se působením enzymů rozkládají na jednoduchý sacharid glukózu. Množství glukózy v krvi by mělo být stabilní. Na kolísání glukózy v krvi musí tělo reagovat produkcí inzulínu a glukagonu. Je-li kolísání časté a rozsah glykemie velký, může docházet k narušení rovnováhy mezi výše jmenovanými hormony, což vede k přetěžování slinivky, celého trávení a mimo jiné také k obezitě. Pro diabetika je ale takové kolísání hladiny glukózy v krvi nepřípustné – hladina glukózy musí být co nejstálejší. Toho docílíme volbou správných sacharidů.

Co se skrývá pod pojmem sacharidy?

Med, hroznový cukr, bílý řepný i hnědý třtinový. Patří sem ale také sacharidy z ovoce, zeleniny, luštěnin, obilovin a mléka. Z nich vzniká již zmíněná glukóza. Rychlost, jakou se ze sacharidů stane glukóza, čímž dojde k jejímu nárůstu v krvi, se označuje glykemickým indexem. Glukóza je nezbytná (a jen tu může tělo použít) pro správnou funkci mozku, ledvin, červených krvinek i svalů. U nás nejvíce používaný bílý řepný cukr obsahuje sacharózu, která je tvořena právě glukózou a také dalším monosacharidem fruktózou (hroznový cukr). Mohlo by se tedy zdát, že konzumace bílého cukru je potřebná. Ale není tomu tak. Vysoké procento zastoupené glukózy dělá z řepného cukru tzv. rychlý cukr – glykemický index je vysoký. To znamená, že se glukóza z tohoto cukru uvolní do krve velmi rychle. Potom ale dochází k jejímu rychlému poklesu. Polysacharidy, zejména škroby, mají naopak glykemický index nízký, tzn., že při jejich příjmu nedochází k prudkému zvýšení krevního cukru a následnému propadu.

Polysacharidy obsažené v zelenině, ovoci, luštěninách a celozrnných obilovinách, umožňují udržovat stálou hladinu krevního cukru, proto by měl jejich denní příjem dosáhnout až 80% celkového denního příjmu sacharidů. Může se to zdát jako nesplnitelný úkol, ale z hlediska zdraví je to správný krok. Pokud omezíme příjem sladkostí, bílé mouky a slazených nápojů, nebudeme přijímat prázdné kalorie a „dostaneme“ tak do sebe daleko více prospěšných látek. Polysacharidy ve formě škrobů jsou totiž obsaženy v potravinách rostlinného původu, které obsahují také celou řadu dalších prospěšných látek, jako jsou minerály a vitaminy. Navíc obsahují vlákninu, která rovněž patří mezi polysacharidy a která plní několik funkci. Jednak působí ve střevě jako kartáč, který čistí střevní stěnu, ale také zpomaluje střebávání sacharidů z potravy (ale i např. cholesterolu).

Největší část potravy mají proto tvořit potraviny obsahující škrob provázený vlákninou, která prodlužuje jejich trávení na 3-4 hodiny. Škroby udržují hladinu glukózy v krvi bez velkých výkyvů a šetří tím slinivku břišní. Patří sem obiloviny (celozrnná pšeničná a žitná mouka – pečivo celozrnné, ne vicernné!), jáhly, pohanka (pomáhá udržovat žádoucí hladinu glukózy, zlepšuje toleranci těla ke glukóze, proto tělo dokáže cukr z potravy lépe využít), rýže natural, brambory (vařené ve slupce – ne kaše, ne pečené, ne rozvařené), luštěniny (např. fazole podporují regulaci krevního cukru), ovesné vločky (obsahují rozpustnou vlákninu – betaglukan – která způsobuje pozvolné zvyšování krevního cukru, způsobuje pomalé uvolňování potravy z žaludku; podobně jsou na tom pomeranče s polysacharidem pektin). Ovoce obsahuje hodně sacharidů, většinou se jedná o sacharidy jednoduché, tedy ty s vyšším glykemickým indexem. Obsahují ale také vlákninu, která uvolňování sacharidů zpomaluje. Obecně se doporučuje ovoce nepřezrálé, protože čím je ovoce zralejší, tím vyšší je zastoupení jednoduchých cukrů – zralý banán (ten s hnědými skvrnami) má vyšší glykemický index než banán jen mírně zralý. Tepelnou úpravou se také sacharidy mění, zvyšuje se zastoupení jednoduchých cukrů, proto je syrové ovoce lepší než pečené nebo kompoty.

Kyseliny přítomné v potravině nebo přidané do pokrmu snižují glykemický index, protože zpomalují vyprazdňování potraviny ze žaludku, čímž omezují rychlost vstřebání cukru. Tyto účinky má např. citronová šťáva, salátové dresinky, kyselé ovoce, apod. Stejný efekt mají i zakysané mléčné výrobky. Bílkovina navíc zpomaluje vstřebávání sacharidů z potravy, proto je vhodná například kombinace ovoce s jogurtem nebo s acidofilním mlékem (ideální dopolední svačina).

Mezi některé další potraviny, které pomáhají udržovat stabilní hladinu glukózy v krvi, patří i:

koření – skořice, hřebíček, bobkový list, kurkuma, kari – zvyšují aktivitu inzulínu, udržují hladinu cukru v krvi. Skořice navíc působí preventivně na onemocnění tepen;
Brokolice, grep, mořské „potvory“ – obsahují chrom, který má důležitou roli v metabolizmu glukózy.

Důležité nejsou ale jen sacharidy samotné. Důležitý je jejich rovnoměrný přísun během celého dne. Proto by v každé porci jídla (porce by měly být během dne co nejpravidelnější) měl být zastoupen sacharid – ideálně polysacharid.

Velký vliv na vznik diabetu má emoční zátěž a stres. Proto je důležité i nastavení priorit a životního tempa. K tomu mohou mimo jiné pomoci i homeopatika. Homeopatické léky posilují imunitní systém, upravují hormonální rovnováhu, eliminují vedlejší účinky klasických léků. Svou roli hrají i v pozitivním působení na psychiku pacienta.

Závěr je tedy jasný - pravidelný denní příjem, polysacharidy v každém jídle, celkově přiměřené porce jídla a celkové dodržování zdravého životního stylu (sport výrazně pozitivně působí na metabolismus glukózy). Vyhnout se umělým cukrům a dia výrobkům. Přetěžují játra a do zdravého jídelníčku nepatří. Pozor na nápoje, které se pyšní 0% cukrů! Jsou totiž slazené právě náhradním sladidly.

Upozornění: Informace o homeopatické léčbě akutních i chronických nemocí publikované na stránkách svethomeopatie.cz mají pouze informační a vzdělávací charakter. V žádném případě nenahrazují osobní konzultaci v ordinaci praktického lékaře/pediatra nebo osobní konzultaci v homeopatické poradně.

Ing. Ludmila Pszczolková

Autor: Ing. Ludmila Pszczolkovánutriční poradce

S homeopatií jsem se setkala v roce 1995 díky svým dětem, kterým mnohokrát pomohla při potížích závažných i méně vážných. Stala se pro mne nejen léčbou první volby, ale i životní filozofií. Více než 10 let pracuji jako asistent lékaře homeopata. Pacienti, a hlavně mé děti a jejich alergie mě přivedly k otázkám zdravé výživy. V roce 2011 jsem ukončila kurz nutričního poradce a můj přístup ke klientům v nutriční poradně je podobný jako v ambulanci lékaře homeopata - každý člověk je jedinečný, každý potřebuje jiný přístup. A stejně jako lékař homeopat učí své pacienty respektovat své tělo, tak se i já snažím ukázat klientům, že každý člověk podvědomě ví, jakou stravu potřebuje. Potřebujeme se jen znovu naučit to, co jsme už zapomněli – naslouchat svému tělu a vážit si ho. 

Mohlo by vás také zajímat:
Reklama: Homeopatická lékařská asociace

Tento text byl zobrazen / vytisknut z webu Svět Homeopatie, s.r.o. (http://www.svethomeopatie.cz) dne 13.12.2019 17:04

COPYRIGHT © 2010 - 2019 Svět Homeopatie All rights reserved.
Kopírování a šíření materiálů je možné pouze se souhlasem provozovatele webu, Homeopatické lékařské asociace (redakce@svethomeopatie.cz).
Mobilní verze