Navigace po stránce

Víte, že ...

Víte, že Agaricus muscarius je muchomůrka červená? Je to tzv. létací houba šamanů, přidávala se do piva nebo jiných povzbuzujících nápojů, intoxikace je podobná požití alkoholu. V homeopatickém ředění je to lék na tikové projevy v obličeji, neuralgie trojklanného nervu a výborný lék na omrzliny, kdy má pacient pocity brnění a mravenčení (podáváme v ředění 9 C 3x denně 5 granulí).

Reklama: Nakladatelství grada doporučuje

Naši partneri

Logo HLA
Logo Studium Homeopatie

Okolnosti učení, aneb jak se učit efektivně?

Autor: Mgr. Magda Devátová

Zamýšleli jste se někdy nad tím, co dělat proto, aby učení bylo vaše učení efektivnější?

Ilustrační foto

Možná to znáte. Jsou chvíle, kdy si sednete ke knize, odbornému článku nebo učebnici s cílem si něco zapamatovat a slova jako by sama od sebe vplouvala do mysli a vy jste dočetli s vědomím, že jste textu porozuměli, pamatujete si ho a jste schopni na toto téma vést souvislejší debatu. Jindy sedíte, úporně zíráte na jednu stránku, dočítáte už potřetí poslední odstavec, ale věty se zdají naskládané bez souvislostí za sebou a vy nejste schopni víc než mechanicky zopakovat poslední a možná některá z prvních slov textu. Zamýšleli jste se už nad tím, co dělat proto, aby učení bylo efektivnější?

Lze pracovat s více oblastmi. Můžeme se věnovat se okolnostem, za kterých se učíme, paměťovým strategiím, které používáme i způsobům práce s textem. Už jen tím, že se předmětem našeho zkoumání na chvíli stane naše vlastní mysl, způsob, jakým pracujeme a prostředí, které na nás působí, nám otevírá prostor pro změnu.

I. Okolnosti učení

Okolnosti učení nejsou vždy pevně dané. Nemusíme být jejich „oběťmi“, ale aktivními tvůrci, a to nejen vnějšího prostředí i našeho vnitřního nastavení. Můžeme si vybírat a upravovat místo, kde se učíme, efektivně využívat čas, činnost plánovat, motivovat sebe sama k vyššímu výkonu a učit se pracovat s vlastními emocemi.

  • Volte si prostředí, ve kterém se učíte. Zvažte, zda vás neruší množství a uspořádání věcí na stole. Zajistěte si dostatek čerstvého, přiměřeně vlhkého vzduchu. Věnujte pozornost rovnoměrnému, dostatečnému a správně nasměrovanému osvětlení (vlivem špatného osvětlení se snižuje pracovní výkonnost až o 30%). Pamatujte, že významným stresovým faktorem je vysoká teplota a nadměrná hlučnost. Pokud preferujete hudbu, sáhněte raději po tišší, melodické a kvalitně reprodukované. Pečujte o své pohodlí. Zvolte si místo na sezení nebo ležení a polohu, v jaké se budete cítit příjemně a dostatečně koncentrovaně. Význam má i barevné ladění místnosti. Podle svých preferencí si zvolte spíše aktivizující barvy (červená, oranžová, žlutá) nebo odstíny, které uklidňují (modrá, zelená, hnědá).
  • Pracujte s časem. Plánujte si dobu, ve které se učíte. Obecně spadá první výkonnostní vrchol mezi 9. a 11. hodinu. Fyziologický pokles s pociťovanou únavou přichází mezi 13. a 14. hodinou, výkonnostní propad od 14. do 15. hodiny. Odpoledne bychom měli dosahovat druhého, o trochu nižšího, výkonnostního vrcholu, a to kolem 18. hodiny. Pravděpodobně jste už slyšeli o rozlišení lidí na „skřivany“ a „sovy“. „Skřivani“ mají posunutou výkonnost asi o dvě hodiny dopředu, zatímco „sovy“ jsou nejvíce aktivní večer a v noci.
  • Učení si rozvrhněte do úseků. Je dobré pamatovat, že menší únava se může projevit už po pár minutách práce a v této fázi je nutné „zabrat“, abychom se zkoncentrovali a pronikli hlouběji do problému. Pokud se nám zapracování nepodaří, budeme nuceni opakovat tuto fázi po každé přestávce, kterou si dopřejeme. Zvýšená únava se objevuje asi po hodině. V této chvíli je potřebné dopřát krátkou přestávku. Vyplňte ji činností, která je opačného charakteru než duševní práce, např. krátkým tělesným cvičením, procházkou či relaxací.
  • Plánujte si, co a jakým způsobem se budete učit. V období nejvyššího výkonnostního vrcholu jsme vysoce kreativní, dobře se koncentrujeme a lépe si pamatujeme. Proto je dobré ho využít na úkoly méně příjemné, složité a nevíce zatěžující. Pokud potřebujeme pracovat v době, kdy přichází útlum, je lepší se věnovat jednoduchým rutinním činnostem a nepustit se do obtížných úkolů a důležitých rozhodnutí. Pokud máte více úkolů, stanovte si priority. Neplýtvejte energií, které máte omezené množství a soustřeďte se na to podstatné. Volte si takové cíle, které jsou pro vás aktivizující, které jsou s přiměřeným úsilím zvládnutelné. Ponechejte si čas na zopakování a upevnění informací. Uvědomte si, jaký typ textu máte před sebou a zvolte strategii, odpovídá jeho charakteru a cíli, který jste si stanovili.
  • Zvyšujte svoji motivaci. Například tím, že si na papír napíšete všechny výhody, které vám získané vědomosti přinesou. Můžete připsat i nevýhody, které pro vás vyplynou z jejich neznalosti. Pokuste se najít v textu něco, co vás přitahuje, co je pro vás zajímavé, zábavné nebo překvapivé, co můžete vztáhnout ke své zkušenosti nebo ke zkušenosti blízkých lidí. Vaši motivovanosti může zvýšit odměna, kterou si za naučení slíbíte nebo kterou si s někým domluvíte. Jistě tušíte, že ideální je odměna pro vás osobně přitažlivá a reálně v blízkém čase dosažitelná.
  • Pracujte se svými emocemi, neboť důležité je naladění, se kterým k učení sedáte. Optimální je mírně pozitivní nálada. Pokud ve vás převládají negativní, ale i silně pozitivní emoce, budete se obtížně soustředit. Pozitivní naladění můžeme podpořit krátkou relaxací, kdy si zavřete oči, uvolníte tělo a postupně si s odpovíte na tři otázky: Co mě v uplynulých dnech potěšilo? Co mě těší právě teď? Co mě potěší následující dny? U každé otázky zastavte a dovolte si plně vybavit a prožít příjemné představy a pocity. Pomoci může také záměrné vybavení úspěchů, kterých jste už dosáhli. Velmi významnou dovedností je schopnost vzít si podporu se vztahů, dovolit si „hřát se“ v uvědomování si zájmu, pomoci a lásky blízkých lidí.


 

Reklama: Oscillococcinum - Novinka - Výhodné rodinné balení!

Upozornění: Informace o homeopatické léčbě akutních i chronických nemocí publikované na stránkách svethomeopatie.cz mají pouze informační a vzdělávací charakter. V žádném případě nenahrazují osobní konzultaci v ordinaci praktického lékaře/pediatra nebo osobní konzultaci v homeopatické poradně.

Mgr. Magda Devátová

Autor: Mgr. Magda Devátováučitelka, psycholožka

 

Mohlo by vás také zajímat:
Reklama: Moje arnika léčivá pomocnice

Tento text byl zobrazen / vytisknut z webu Svět Homeopatie, s.r.o. (http://www.svethomeopatie.cz) dne 18.6.2019 00:58

COPYRIGHT © 2010 - 2019 Svět Homeopatie All rights reserved.
Kopírování a šíření materiálů je možné pouze se souhlasem provozovatele webu, Homeopatické lékařské asociace (redakce@svethomeopatie.cz).
Mobilní verze