Rychlé rady
Víte, že ...
Pampeliška (Taraxacum) obsahuje vitamin A. List pampelišky obsahuje více betakarotenu než mrkev, rovněž květ je bohatý na karotenoidy. Obsahuje i vitamin B, C a D, který vedle pampelišky obsahuje z rostlin už jen kopřiva, petržel, oves, avokádo a houby. Při dnešních pokusech prováděných v Japonsku a USA na myších bylo pozorováno, že pampeliška působí proti rakovině a má vliv na imunitu. Taraxacum je rovněž výborný homeopatický lék na žaludeční a žlučníkové záchvaty a na bolesti hlavy žaludečního původu. Doporučuje se na jaře k detoxikaci jater a žlučníku v ředění 5 CH 2x denně 5 granulí.
Napsali jste nán
- Homeopatie je úžasná léčba! Jako laik se s ní léčím více než 15 let! V současnosti v našem věku 75 let a 70 užíváme Oscillococinum a virózu zvládáme bezvadně!Měli by jej podávat ve všech důchodových zařízeních. Nechápeme, jak lidská hloupost nemá mezí. Němcová Vlastimila
- Můj syn měl v močovém měchýři bakterii, na kterou zabírají pouze jedny ATB podávané do žíly a my jsme se ji zbavili pomoci homeopatie. A na prdíky mu zabraly taky jen homeopatika. Homeopatie není jen placebo.Andrea Záhorcová
- Na bolest v krku nejčastěji používám Phytolaccu decandru a Lac caninum na levostranné bolesti.Adriana Nogová
- Na bolest v krku používám Homeogene, při chycených hlasivkách Homeovox. A samozřejmě na posílení imunity Oscillo.Veronika Moravcová
- Na bolest v krku jako první pomoc volím Homeovox a Oscillo.Radka Široká
Okolnosti učení, aneb jak se učit efektivně?
Autor: Mgr. Magda Devátová
Zamýšleli jste se někdy nad tím, co dělat proto, aby bylo vaše učení efektivnější?

Zdroj: Shutterstock
Možná to znáte. Jsou chvíle, kdy si sednete ke knize, odbornému článku nebo učebnici s cílem si něco zapamatovat a slova jako by sama od sebe vplouvala do mysli a vy jste dočetli s vědomím, že jste textu porozuměli, pamatujete si ho a jste schopni na toto téma vést souvislejší debatu. Jindy sedíte, úporně zíráte na jednu stránku, dočítáte už potřetí poslední odstavec, ale věty se zdají naskládané bez souvislostí za sebou a vy nejste schopni víc než mechanicky zopakovat poslední a možná některá z prvních slov textu. Zamýšleli jste se už nad tím, co dělat proto, aby učení bylo efektivnější?
Lze pracovat s více oblastmi. Můžeme se věnovat se okolnostem, za kterých se učíme, paměťovým strategiím, které používáme i způsobům práce s textem. Už jen tím, že se předmětem našeho zkoumání na chvíli stane naše vlastní mysl, způsob, jakým pracujeme a prostředí, které na nás působí, nám otevírá prostor pro změnu.
I. Okolnosti učení
Okolnosti učení nejsou vždy pevně dané. Nemusíme být jejich „oběťmi“, ale aktivními tvůrci, a to nejen vnějšího prostředí i našeho vnitřního nastavení. Můžeme si vybírat a upravovat místo, kde se učíme, efektivně využívat čas, činnost plánovat, motivovat sebe sama k vyššímu výkonu a učit se pracovat s vlastními emocemi.
- Volte si prostředí, ve kterém se učíte. Zvažte, zda vás neruší množství a uspořádání věcí na stole. Zajistěte si dostatek čerstvého, přiměřeně vlhkého vzduchu. Věnujte pozornost rovnoměrnému, dostatečnému a správně nasměrovanému osvětlení (vlivem špatného osvětlení se snižuje pracovní výkonnost až o 30%). Pamatujte, že významným stresovým faktorem je vysoká teplota a nadměrná hlučnost. Pokud preferujete hudbu, sáhněte raději po tišší, melodické a kvalitně reprodukované. Pečujte o své pohodlí. Zvolte si místo na sezení nebo ležení a polohu, v jaké se budete cítit příjemně a dostatečně koncentrovaně. Význam má i barevné ladění místnosti. Podle svých preferencí si zvolte spíše aktivizující barvy (červená, oranžová, žlutá) nebo odstíny, které uklidňují (modrá, zelená, hnědá).
- Pracujte s časem. Plánujte si dobu, ve které se učíte. Obecně spadá první výkonnostní vrchol mezi 9. a 11. hodinu. Fyziologický pokles s pociťovanou únavou přichází mezi 13. a 14. hodinou, výkonnostní propad od 14. do 15. hodiny. Odpoledne bychom měli dosahovat druhého, o trochu nižšího, výkonnostního vrcholu, a to kolem 18. hodiny. Pravděpodobně jste už slyšeli o rozlišení lidí na „skřivany“ a „sovy“. „Skřivani“ mají posunutou výkonnost asi o dvě hodiny dopředu, zatímco „sovy“ jsou nejvíce aktivní večer a v noci.
- Učení si rozvrhněte do úseků. Je dobré pamatovat, že menší únava se může projevit už po pár minutách práce a v této fázi je nutné „zabrat“, abychom se zkoncentrovali a pronikli hlouběji do problému. Pokud se nám zapracování nepodaří, budeme nuceni opakovat tuto fázi po každé přestávce, kterou si dopřejeme. Zvýšená únava se objevuje asi po hodině. V této chvíli je potřebné dopřát krátkou přestávku. Vyplňte ji činností, která je opačného charakteru než duševní práce, např. krátkým tělesným cvičením, procházkou či relaxací.
- Plánujte si, co a jakým způsobem se budete učit. V období nejvyššího výkonnostního vrcholu jsme vysoce kreativní, dobře se koncentrujeme a lépe si pamatujeme. Proto je dobré ho využít na úkoly méně příjemné, složité a nevíce zatěžující. Pokud potřebujeme pracovat v době, kdy přichází útlum, je lepší se věnovat jednoduchým rutinním činnostem a nepustit se do obtížných úkolů a důležitých rozhodnutí. Pokud máte více úkolů, stanovte si priority. Neplýtvejte energií, které máte omezené množství a soustřeďte se na to podstatné. Volte si takové cíle, které jsou pro vás aktivizující, které jsou s přiměřeným úsilím zvládnutelné. Ponechejte si čas na zopakování a upevnění informací. Uvědomte si, jaký typ textu máte před sebou a zvolte strategii, odpovídá jeho charakteru a cíli, který jste si stanovili.
- Zvyšujte svoji motivaci. Například tím, že si na papír napíšete všechny výhody, které vám získané vědomosti přinesou. Můžete připsat i nevýhody, které pro vás vyplynou z jejich neznalosti. Pokuste se najít v textu něco, co vás přitahuje, co je pro vás zajímavé, zábavné nebo překvapivé, co můžete vztáhnout ke své zkušenosti nebo ke zkušenosti blízkých lidí. Vaši motivovanosti může zvýšit odměna, kterou si za naučení slíbíte nebo kterou si s někým domluvíte. Jistě tušíte, že ideální je odměna pro vás osobně přitažlivá a reálně v blízkém čase dosažitelná.
- Pracujte se svými emocemi, neboť důležité je naladění, se kterým k učení sedáte. Optimální je mírně pozitivní nálada. Pokud ve vás převládají negativní, ale i silně pozitivní emoce, budete se obtížně soustředit. Pozitivní naladění můžeme podpořit krátkou relaxací, kdy si zavřete oči, uvolníte tělo a postupně si s odpovíte na tři otázky: Co mě v uplynulých dnech potěšilo? Co mě těší právě teď? Co mě potěší následující dny? U každé otázky zastavte a dovolte si plně vybavit a prožít příjemné představy a pocity. Pomoci může také záměrné vybavení úspěchů, kterých jste už dosáhli. Velmi významnou dovedností je schopnost vzít si podporu se vztahů, dovolit si „hřát se“ v uvědomování si zájmu, pomoci a lásky blízkých lidí.
Upozornění: Informace o homeopatické léčbě akutních i chronických nemocí publikované na stránkách svethomeopatie.cz mají pouze informační a vzdělávací charakter. V žádném případě nenahrazují osobní konzultaci v ordinaci praktického lékaře/pediatra nebo osobní konzultaci v homeopatické poradně.
Svet Homeopatie na sociálních sítích