Navigace po stránce

Víte, že ...

Sedmikráska (Bellis perenis) byla ve středověku často používanou rostlinou? V mnoha částech Evropy bylo zvykem mísit šťávu ze sedmikrásek s mlékem a dávat ji štěňatům. Psíci pak nerostli a zůstávali jako mazlíčci, které si paničky dávaly na klín. V homepatii je lékem první volby při poranění hlubokých tkání a po velkých chirurgických výkonech (podáváme v ředění 9 CH 3x denně 5 granulí). Je i výtečným lékem starých dělníků zahradníků, které bolí záda v bederní oblasti a také při poškození páteře u profesionálních řidičů (podáváme v ředění 15 CH 2-3x denně 5 granulí).

Svet Homeopatie na sociálních sítích

Reklama: Nakladatelství grada doporučuje

Naši partneri

Logo HLA
Logo Studium Homeopatie

Proč jsou modelky hubené?

Autor: Ing. Ludmila Pszczolková

Proč mám jíst 5x denně, když necítím hlad? Vždyť to není přirozené! Jak je možné, že modelky, které téměř nejedí, jsou hubené a přitom je všude doporučováno, že člověk má jíst minimálně 5x denně právě proto, aby byl hubený? A naopak lidé, kteří jedí "normálně", ale nehlídají si počet denních porcí, že nehubnou? Přesně tyto otázky trápí naše čtenářky. A co vás?

Ilustrační foto

Na mnoho otázek, mnoho odpovědí... Odpovídá Ing. Ludmila Pszczolková, nutriční poradkyně našeho webového portálu.

1. O modelkách, které nejí a přesto jsou hubené...

Modelky nejsou hubené, ale vychrtlé. Zcela obracejí naše vnímání vlastního těla a věřte mi, že i ony samy mají problém s vnímáním svého těla. Ty holky hladoví, aby vypadaly tak, jak vypadají. Zkuste si dlouhodobě snížit denní příjem stravy na 1000 kJ, což je pro mnohé z nich úplně normální hodnota a budete také tak hubená. To však rozhodně nelze považovat za normální! Modelky také často nahrazují jídlo vodou. Nemají na sobě ani gram tuku, což je životu nebezpečné. Organismus tuky potřebuje! Žádná buňka v těle se bez nich neobejde. Z mastných kyselin vyrábíme hormony. Ty se podílejí na imunitě, na transportu kyslíku k buňkám, atd. Extrémní hubenost je nemoc... Zásada č. 1 - NESROVNÁVEJTE SE S MODELKAMI. JE TO NAKAŽLIVÉ! BUĎTE SAMA SEBOU!

2. O lidech, kteří jedí "normálně"...

Toto je daleko složitější problém. Každý nutriční poradce by měl vždy se svým klientem rozebrat jeho zdravotní stav a zjistit, zda se za nárůstem váhy neskrývá nějaký zdravotní problém.

S tvrzením "JÍM NORMÁLNĚ" se setkávám poměrně často. Mnohdy však nakonec zjistím, že to co klient považuje za normální stravu, až tak normální není. Lidé totiž považují za normální příjem stravy to, na co jsou zvyklí, protože se tak stravují dlouhodobě. Hlídat si pouze kalorie je nesmysl, neboť jednotlivé potraviny jsou natolik kaloricky rozdílné, že nastavit si racionální, tj. zdravý výživový plán výhradně podle počtu strávených kalorií, nelze (např. 100 g taveného Primátor sýra obsahuje 1200 kJ stejně jako 80g suchých vloček). Pominu-li zdravotní aspekt, pak si dovoluji tvrdit, že člověk se daleko více nají vloček, které ale navíc, a to je velmi důležité, udržují stabilní hladinu glukózy v krvi. Naopak tavený sýr do zdravého jídelníčku absolutně nepatří. 

3. O nepravidelném stravovacím režimu...

Nepravidelný stravovací režim s vysokým obsahem jednoduchých cukrů a tuků (to jsou potraviny, po kterých člověk sáhne vždy, když je vyhladovělý) vede k tomu, že budete nervní a hladová. Můžete tak sice fungovat několik let, ale nepovede to ani ke štíhlé postavě ani ke zdraví. A protože si tímto typem jídelníčku rozkolísáte trávení, bude tělo po přechodu na normální jídlo tuky ukládat daleko více.

A to nemluvím o tom, že nezřídka doporučovaná hodnota denního příjmu potravy v hodně 4000 kJ, se kterou některé diety pracují, je naprosto nereálná a nezdravá. Je spousta lidí (ti, kteří dietami již prošli nebo ti, kteří dlouhodobě jí nepravidelně), kteří mají snížený bazální metabolizmus. To znamená, že se jejich tělo dlouhodobě naučilo pracovat s malým nebo nerovnoměrným příjmem potravy. V tomto případě je opravdu snížení váhy těžší, protože to vyžaduje pravidelný stravovací režim a hlavně pravidelný výdej – sportem.

4. O 5 porcích denně...

5-6 porcí denně je stravovací režim, který zajistí rovnoměrnou hladinu glukózy v těle (pokud samozřejmě mluvíme o zdravém jídelníčku s polysacharidy a jen velmi malým zastoupením jednoduchých cukrů). Pokud sníme jídel (porcí) méně, hladina cukru v krvi kolísá a tím kolísá i produkce inzulínu a glukagonu – hormonů regulujících hladinu cukru v krvi. Nárazové jídlo nebo jídlo s vysokým obsahem jednoduchých cukrů (po kterém sáhneme, pokud jsme velmi hladoví), vede k tomu, že je hladina glukózy vysoká; část cukrů se uloží, ale ta část glukózy, která „zůstane“, se začne přeměňovat na mastné kyseliny, které se ukládají ve formě tuků do tukových tkání. Nepravidelné jídlo nebo jídlo s vysokým obsahem jednoduchých sacharidů pak vede k nadváze.

Předpokládám-li, že "pracuji" se zdravým člověkem, jehož bazální metabolizmus je v mezích normy (lze zjistit na bioimpedančních přístrojích), který dostatečně spí, jí normálně (tzn. racionálně), pravidelně a jehož denní příjem příliš nekolísá, pak musí přiměřená sportovní zátěž (spalovací) vést ke snížení váhy. Tuky mohou „zmizet“ jen a jen díky svalům. Jinak to nejde! Pokud tomu tak není, pak něco z toho, co jsem jmenovala, není splněno.

Pravidelný způsob stravování vede ke stabilní hladině glukózy, k psychické i fyzické pohodě. To je velmi důležitý fakt. Troufám si říct, že když jsme byli malí, jedli jsme 5x denně zcela přirozeně. Děti to tak prostě mají. Postupem času si stravovací režim sami upravíme a naše tělo si na něj zvykne. Co jiného mu zbývá? A tak se třeba odnaučíme snídat! Tento zlozvyk vzniká většinou již na základní škole, kdy jsou některé děti nervózní a mají po ránu doslova stažený žaludek. Je to zvyk - spíše zlozvyk. Mám klienty, kteří mi tvrdili, že snídat opravdu nemohou, neboť mají stažený žaludek. Po ránu prý nemívají hlad, stačí jim káva. Ale věřte nebo ne, vždy se jim s mou pomocí podařilo naučit se znovu snídat! Nedomnívám se však, že bych je k tomu musela nutit násilím. Přijali to jako fakt a povedlo se:-)

Pokud naše tělo dostává pravidelný přísun jídla, "uklidní se“ a nebude mít strach, že bude opět hladovět. Ranní porce složených sacharidů nastaví správně metabolizmus. Ano, můžete omezit počet denních porcí, ale v žádném případě neobětujte snídani. Omezte svačinky, večeři, ale pamatujte na to, že snídaně je velmi důležitá. Stejně jako oběd i večeře, tj. hlavní jídla dne.

JÍDLO NENÍ NEPŘÍTEL. JÍDLO JE POMOCNÍK K TOMU, ABYCHOM BYLI ZDRAVÍ A SILNÍ. JÍDLO NÁM POMŮŽE K TOMU, ABYCH SPRÁVNĚ CVIČILI A DOBŘE VYPADALI.

5. O omezení příjmu energie a zachování stejného výdeje. Proč nehubnu?

Zhubnout můžete jen díky svalům. Svaly vybudujete pouze pravidelným sportem. Aby byl sport efektivní, musí mít tělo správný příjem energie. Nemá-li tělo svaly - nemá jak spalovat tuky. Pokud budete méně jíst (a málo se hýbat), budete přicházet o svaly, protože organizmus odněkud energii brát musí. Pokud bude tělo dlouhodobě v deficitu, onemocní.

Jelikož není jednoduché vypočítat si správný poměr denního příjmu a výdeje, zkuste se raději poradit s nutričním poradcem.

Závěrem si troufnu říct, že to, co se dočtete v některých ženských časopisech, není úplně správné. Najděte si nutričního poradce, který s Vámi projde Váš jídelníček. Odborník většinou dokáže velmi rychle najít chyby, kterých se dopouštíte. Někdy stačí klientům vysvětlit některá pravidla a klient pak ani nepotřebuje mít detailní plán, co kdy jíst či dělat. 

Vaše Ludmila Pszczolková

Upozornění: Informace o homeopatické léčbě akutních i chronických nemocí publikované na stránkách svethomeopatie.cz mají pouze informační a vzdělávací charakter. V žádném případě nenahrazují osobní konzultaci v ordinaci praktického lékaře/pediatra nebo osobní konzultaci v homeopatické poradně.

Ing. Ludmila Pszczolková

Autor: Ing. Ludmila Pszczolkovánutriční poradce

S homeopatií jsem se setkala v roce 1995 díky svým dětem, kterým mnohokrát pomohla při potížích závažných i méně vážných. Stala se pro mne nejen léčbou první volby, ale i životní filozofií. Více než 10 let pracuji jako asistent lékaře homeopata. Pacienti, a hlavně mé děti a jejich alergie mě přivedly k otázkám zdravé výživy. V roce 2011 jsem ukončila kurz nutričního poradce a můj přístup ke klientům v nutriční poradně je podobný jako v ambulanci lékaře homeopata - každý člověk je jedinečný, každý potřebuje jiný přístup. A stejně jako lékař homeopat učí své pacienty respektovat své tělo, tak se i já snažím ukázat klientům, že každý člověk podvědomě ví, jakou stravu potřebuje. Potřebujeme se jen znovu naučit to, co jsme už zapomněli – naslouchat svému tělu a vážit si ho. 

Mohlo by vás také zajímat:
Reklama: Homeopatická lékařská asociace

Tento text byl zobrazen / vytisknut z webu Svět Homeopatie, s.r.o. (http://www.svethomeopatie.cz) dne 16.10.2021 00:37

COPYRIGHT © 2010 - 2021 Svět Homeopatie All rights reserved.
Kopírování a šíření materiálů je možné pouze se souhlasem provozovatele webu, Homeopatické lékařské asociace (redakce@svethomeopatie.cz).
Mobilní verze