Navigace po stránce

Víte, že ...

Víte, že Agaricus muscarius je muchomůrka červená? Je to tzv. létací houba šamanů, přidávala se do piva nebo jiných povzbuzujících nápojů, intoxikace je podobná požití alkoholu. V homeopatickém ředění je to lék na tikové projevy v obličeji, neuralgie trojklanného nervu a výborný lék na omrzliny, kdy má pacient pocity brnění a mravenčení (podáváme v ředění 9 C 3x denně 5 granulí).

Reklama: Nakladatelství grada doporučuje

Naši partneri

Logo HLA
Logo Studium Homeopatie

Sportovní výživa - před závodem a po závodě

Autor: Ing. Ludmila Pszczolková

Rozbíhá se sezóna běžeckých závodů! Zítra se v Praze poběží první letošní půlmaratón. Jak jíst v době před závodem a co si dát po samotném závodě?

Ilustrační foto

Pozornost by měli sportovci, které čeká závod, věnovat sacharidům. A to jak před výkonem, tak i po něm. Při cvičení v nízké intenzitě (tepová frekvence do 80% maximální tepové frekvence – MTR – ideální při redukci váhy), jako např. rychlejší chůze, spalují svaly především tuky. Během cvičení při střední intenzitě – do 90% MTR (jogging) – přispívají zásoby tuku na celkové hrazení energetické ztráty asi z 50-60%.

Při náročném, intenzivním cvičení, jako je běžecký závod, je nevýznamnějším zdrojem energie glykogen. Jedná se o sacharid živočišného původu, který máme uložený ve svalech (asi 80%), játrech a v krvi. Průměrný muž vážící 75 kg má v játrech, svalech a krevním oběhu množství sacharidů odpovídající asi 7500 kJ (pro představu – některé drastické diety jsou založeny na denním příjmu 4000 kJ!!!); pokud bychom si toto množství 7500 kJ chtěli představit jako kostky cukru, pak by to bylo 441g cukru – tj. asi 40 kostek – a to není málo!!!)

Díky tréninku se množství glykogenu ve svalech zvyšuje až natolik, že trénovaný sval je schopen uložit o 20-50% více zásobního sacharidu než sval netrénovaný. Tím se zvyšuje VYTRVALOST sportovce.

Význam sacharidů pro svaly je tedy jasný. Svaly pro svůj dobrý výkon potřebují uložené, zásobní sacharidy, které tělo získá ROVNOMĚRNÝM přísunem bez výkyvů jak ve složení sacharidů, tak bez výkyvů ve stravovacím režimu (pravidelný přísun sacharidů). Je proto ideální konzumovat rýži, těstoviny, banány (potraviny s nízkým glykemickým indexem) v DOBĚ TRÉNINKU a PŘED VÝKONEM, protože takové sacharidy poskytují energii dlouhodoběji.

Ale pak je tady ještě mozek, který zásoby sacharidů nemá a je zcela odkázán na jeho příjem z potravy. Proto je vhodné před závodem zajistit i potravu pro mozek – v tomto případě porci takových sacharidů, které do krve přejdou rychle (potraviny s vysokým glykemickým indexem - müsli tyčinky, kukuřičné vločky, med). Souvisí to i s předzávodní nervozitou, při které se sacharidy z krve spotřebovávají a mozek může mít mírný nedostatek, což se projeví ztrátou elánu a koncentrace.

Složení jídelníčku před závodem se nijak neliší od běžného jídelníčku sportovce:

  • Snídaně - měla by být bohatá na sacharidy. Výborné jsou ovesné vločky, jáhly, celozrnné výrobky a kaše.
  • Oběd - měl by obsahovat sacharidy až do dvou třetin talíře ve formě brambor, těstovin, rýže, ovoce a zeleniny.
  • Večeře - ta je pouze doplňkem ke snídani a obědu, není hlavním jídlem dne. Vhodné je jíst k večeři maso, ryby, sýr, ale i fazole, rýži, čočku.

Jak se zásobit glykogenem?

Chcete-li při maratonu či triatlonu nebo při jiném závodě trvajícím více než 90 minut podat dobrý výkon, měli byste postupně snižovat tréninkové dávky, a to po dobu dvou týdnů před závodem. Tím dojde k zotavení svalů, které budu mít dost času na doplnění zásobního glykogenu díky stravě s vysokým obsahem sacharidů (60-70 % denního příjmu). Poslední tři dny před závodem by měla být výživa stejná jako běžná sportovní výživa. Odborníci se shodují v tom, že nejúčinnějším způsobem, jak se připravit na vytrvalostní závod je změna tréninku nikoliv výživy.

Sportovci bohužel věnují pozornost výživě více před závodem než po celou dobu tréninku. Měli by být ale více všímaví po celou dobu tréninku.

Upozornění: Informace o homeopatické léčbě akutních i chronických nemocí publikované na stránkách svethomeopatie.cz mají pouze informační a vzdělávací charakter. V žádném případě nenahrazují osobní konzultaci v ordinaci praktického lékaře/pediatra nebo osobní konzultaci v homeopatické poradně.

Ing. Ludmila Pszczolková

Autor: Ing. Ludmila Pszczolkovánutriční poradce

S homeopatií jsem se setkala v roce 1995 díky svým dětem, kterým mnohokrát pomohla při potížích závažných i méně vážných. Stala se pro mne nejen léčbou první volby, ale i životní filozofií. Více než 10 let pracuji jako asistent lékaře homeopata. Pacienti, a hlavně mé děti a jejich alergie mě přivedly k otázkám zdravé výživy. V roce 2011 jsem ukončila kurz nutričního poradce a můj přístup ke klientům v nutriční poradně je podobný jako v ambulanci lékaře homeopata - každý člověk je jedinečný, každý potřebuje jiný přístup. A stejně jako lékař homeopat učí své pacienty respektovat své tělo, tak se i já snažím ukázat klientům, že každý člověk podvědomě ví, jakou stravu potřebuje. Potřebujeme se jen znovu naučit to, co jsme už zapomněli – naslouchat svému tělu a vážit si ho. 

Mohlo by vás také zajímat:
Reklama: Moje arnika léčivá pomocnice

Tento text byl zobrazen / vytisknut z webu Svět Homeopatie, s.r.o. (http://www.svethomeopatie.cz) dne 23.5.2019 00:55

COPYRIGHT © 2010 - 2019 Svět Homeopatie All rights reserved.
Kopírování a šíření materiálů je možné pouze se souhlasem provozovatele webu, Homeopatické lékařské asociace (redakce@svethomeopatie.cz).
Mobilní verze