Navigace po stránce

Víte, že ...

Víte, že Asparagus (Chřest) je lék na prostatu a ledviny? Dříve homeopaté užívali tinkturu z chřestu na ledvinové kameny. Při akutním zánětu močového měchýře, když nemáte po ruce žádný lék, můžete uvařit čaj z chřestu a petržele, který má účinek na diurézu a může vám pomoci. Kromě působení na zánět močových cest působí lék v homeopatickém ředění také na rýmu, bolesti levého ramene. Tento lék u nás bohužel není v homeopatickém ředění dostupný.

Reklama: Nakladatelství grada doporučuje

Naši partneri

Logo HLA
Logo Studium Homeopatie

Sportovní výživa - příprava na půlmaraton

Kolektiv autorů: Lucie Nestrašilová, Ing. Ludmila Pszczolková

Výživa lidí, kteří pravidelně sportují je v mnoha ohledech shodná se zdravou výživou jako takovou. I přesto má však svá specifika. Za necelé dva měsíce proběhne v Praze tradiční půlmaraton. Rok od roku se na něj připravuje stále více lidí. Trénink však není pouze o vytrvalosti, rychlosti, posilování. Kvalitní trénink je i o správné výživě... 

Ilustrační foto
Zdroj: Lucie Nestrašilová

Základem sportovní výživy jsou obiloviny, těstoviny, rýže, pečivo – tedy sacharidy. V celozrnné formě jsou vynikajícím zdrojem vitaminů skupiny B, vitaminu E (antioxidant), fosforu, vápníku, železa, hořčíku, draslíku, manganu, vlákniny a kvalitní bílkoviny; klíček celozrnných obilovin navíc obsahuje nenasycené mastné kyseliny a v nich rozpuštěné vitaminy a také enzymy, které tělu pomáhají trávit lepek.

Ve sportovní výživě by měly sacharidy tvořit 60-70% (!!!) celkového energetického příjmu. Z čehož jen 10% by měly tvořit sacharidy jednoduché, tedy cukry. Zbytek by měly být sacharidy složené – tedy polysacharidy (viz články v rubrice Zdravá výživa).

Důležité místo ve sportovní výživě mají bílkoviny. Nemyslete si však, že čím více budete jíst bílkovin, tím více budete mít svalů a tím lepší výkon podáte. Strach ze zvýšení hmotnosti konzumací sacharidů a tuků vede často k vysokému obsahu bílkovin ve stravě, což není pro zdraví příznivé a všechny diety na tomto základě postavené ohrožují zdraví. Bílkoviny nejsou pro tělo primárním zdrojem energie! Nadbytečné bílkoviny se v těle neukládají ani ve formě svalů. Sportovci mají trochu vyšší spotřebu bílkovin než méně aktivní lidé. Je vhodné je tělu dodávat v optimálním množství, 1 – 1,2 g bílkovin/na kg hmotnosti. U výrazně silových sportů (kulturistiky) se za maximum považuje 1,8 g/kg hmotnosti (více tělo nevyužije!). Nikdy nebylo prokázáno, že by příjem vyšší než 2g bílkovin/na kg hmotnosti vedl k nárůstu svalové hmoty nebo ke zvýšení výkonnosti.

Nejlepší sportovní výživa obsahuje přiměřený, ne nadměrný příjem bílkovin (pro udržení a obnovu svalové tkáně, růst vlasů, nehtů, tvorbu hormonů, podporu imunitního systému). Bohužel ale většina sportovců konzumuje bílkovin více, než skutečně potřebuje. Pokud je příjem bílkovin vyšší než potřeba organizmu, tělo musí složitými pochody bílkoviny odbourávat, což organizmus zatěžuje a může vést k překyselení.

Množství bílkovin se tedy před výkonem ani po něm nemění a nemělo by přesáhnout 20% denního energetického příjmu. Co se týče bílkovin, je skladba stravy stejná jako u zdravé výživy. Maso s mírou, netučné, ne kuřecí; zakysané mléčné výrobky (pokud nezpůsobují alergii a ne v denní dávce vyšší než 3 dl mléka, 1 velký jogurt nebo 100 g tvrdého sýra), vejce, luštěniny. I obiloviny jsou zdrojem kvalitní bílkoviny, na to nezapomínejte!

Sportovní výživa by měla obsahovat kolem do 20% tuků. Sportovci dostanou více energie, pokud omezí nadbytečné kalorie z tuků a nahradí je zvýšeným příjmem polysacharidů. Ale pokud „obětujeme“ příliš mnoho tuků na úkor sacharidů, povede to k nevyvážené stravě. Tuky by měly být spíše rostlinnéolivový, slunečnicový, konopný, lněný, sezamový, dýňový, brutnákový. Obsahují mastné kyseliny, nenasycené, které chrání cévní stěnu a působí proti kardiovaskulárním chorobám. Pokud se rozhodneme pro smažení, doporučuji sádlo nebo speciální oleje určené pro smažení s podmínkou, že tento způsob přípravy bude výjimkou.

Pitný režim

Při každém sportovním výkonu, vytrvalostní běh nevyjímaje, hraje pitný režim významnou roli. Množství tekutin, které byste měli vypít, záleží na velikosti těla. Do dvou hodin před výkonem vypijte minimálně půl litru tekutin. Deset až patnáct minut před závodem vypijte dalších dva dl tekutiny. Litr vody před závodem je méně efektivní než stejné množství během závodu. Pijte vždy dříve, než se přihlásí pocit žízně. Ve chvíli, kdy žízeň pocítíte, můžete ztrácet až jedno procento tělesné hmotnosti (u padesátikilogramové ženy je toto ztráta půl litru!).

V pokračování našeho miniseriálu o sportovní výživě se můžete těšit na informace o tom, co jíst, když máte po závodě či náročnějším sportovním výkonu.

 

Upozornění: Informace o homeopatické léčbě akutních i chronických nemocí publikované na stránkách svethomeopatie.cz mají pouze informační a vzdělávací charakter. V žádném případě nenahrazují osobní konzultaci v ordinaci praktického lékaře/pediatra nebo osobní konzultaci v homeopatické poradně.

Lucie Nestrašilová
Ing. Ludmila Pszczolková

Kolektiv autorů:
Lucie Nestrašilová, Ing. Ludmila Pszczolková

Lucie Nestrašilová šéfredaktorka, manažerka Homeopatické lékařské asociace

Lucka je zakladatelkou a šéfredaktorkou Světa homeopatie. Stála u zrodu tohoto portálu a intenzivně se podílí na jeho každodenní tvorbě. Snaží se Vám, čtenářům, naslouchat a neustále pro Vás vymýšlí nové projekty. Inspiraci pro nová témata hledá ve svém každodenním životě, který nejraději tráví se svou početnou rodinou. Její život je plný sportu. Ráda běhá, jezdí na in-linech a relaxuje na zimních stadionech, neboť hokej je její "druhý" život, který sdílí se svými dětmi. Lucie současně pracuje jako manažerka Homeopatické lékařské asociace. Mnoho let se věnuje dobrovolnictví a nadační činnosti a snaží se nejen prostřednictvím Světa homeopatie pomáhat druhým.

Motto: „Práce pro Svět homeopatie je pro mě stále velkou výzvou. Mám velkou radost, že se nám podařilo vytvořit tak skvělý redakční tým plný motivovaných, zapálených a inspirujících lidí. Ráda se setkávám s lékaři a dalšími odborníky na homeopatii a naslouchám jejich zkušenostem. Stejně tak ráda poslouchám své přátele, ale i lidi, které "náhodou" potkám. Je krásné, když máte své zájmy a zkušenosti s kým sdílet. I po 8 letech "u homeopatie" získávám stále nové poznatky a pevně věřím, že díky Světu homeopatie bude homeopatie a zdravý životní styl blízký i Vám.“

Ing. Ludmila Pszczolková nutriční poradce

S homeopatií jsem se setkala v roce 1995 díky svým dětem, kterým mnohokrát pomohla při potížích závažných i méně vážných. Stala se pro mne nejen léčbou první volby, ale i životní filozofií. Více než 10 let pracuji jako asistent lékaře homeopata. Pacienti, a hlavně mé děti a jejich alergie mě přivedly k otázkám zdravé výživy. V roce 2011 jsem ukončila kurz nutričního poradce a můj přístup ke klientům v nutriční poradně je podobný jako v ambulanci lékaře homeopata - každý člověk je jedinečný, každý potřebuje jiný přístup. A stejně jako lékař homeopat učí své pacienty respektovat své tělo, tak se i já snažím ukázat klientům, že každý člověk podvědomě ví, jakou stravu potřebuje. Potřebujeme se jen znovu naučit to, co jsme už zapomněli – naslouchat svému tělu a vážit si ho. 

Mohlo by vás také zajímat:
Reklama: Moje arnika léčivá pomocnice

Tento text byl zobrazen / vytisknut z webu Svět Homeopatie, s.r.o. (http://www.svethomeopatie.cz) dne 21.2.2020 07:05

COPYRIGHT © 2010 - 2020 Svět Homeopatie All rights reserved.
Kopírování a šíření materiálů je možné pouze se souhlasem provozovatele webu, Homeopatické lékařské asociace (redakce@svethomeopatie.cz).
Mobilní verze