Navigace po stránce

Víte, že ...

Sedmikráska (Bellis perenis) byla ve středověku často používanou rostlinou? V mnoha částech Evropy bylo zvykem mísit šťávu ze sedmikrásek s mlékem a dávat ji štěňatům. Psíci pak nerostli a zůstávali jako mazlíčci, které si paničky dávaly na klín. V homepatii je lékem první volby při poranění hlubokých tkání a po velkých chirurgických výkonech (podáváme v ředění 9 CH 3x denně 5 granulí). Je i výtečným lékem starých dělníků zahradníků, které bolí záda v bederní oblasti a také při poškození páteře u profesionálních řidičů (podáváme v ředění 15 CH 2-3x denně 5 granulí).

Reklama: Nakladatelství grada doporučuje

Naši partneri

Logo HLA
Logo Studium Homeopatie

Jak se zbavit chuti na sladké?!

Kolektiv autorů: Lucie Nestrašilová, Ing. Ludmila Pszczolková

Jaro je za dveřmi a mnozí z nás začínají přemýšlet, jak budou vypadat, až se vysvlečou z teplých kabátů. Já nevím jak vy, ale já se v chladných dnech ráda odměňuji - nejlépe něčím sladkým. Pak přijdou na řadu výčitky, že to nebylo až tak nutné a hned hlásám, že se chuti na sladké už jednou navždy prostě zbavím! Ale jak?!

Ilustrační foto

V odpovědích naší Nutriční poradny mě na toto téma zaujaly rady naší nutriční poradkyně paní Ludmily Pszczolkové. Ty patří dnes i vám, kteří se s touto závislostí nemůžete stále vypořádat.

Je samozřejmě složité dát komplexní odpověď, pokud klienta osobně neznám. Nicméně se pokusím nastínit nejčastější varianty:

  • Ta první, jednodušší, je otázka udržování co nejstálejší hladiny krevního cukru – tzv. glykémie. Když sníme potravinu, která obsahuje sacharidy, naše slinivka vyplaví hormon inzulín, který dovolí cukr z krve transportovat do buněk, které jsou na něm závislé. Jsou na něm závislé stále, proto, když naopak sacharidy v potravě nejsou, začne jiný hormon, glukagon, uvolňovat zásobní cukr ze svalů a jater tak, aby byla hladina cukru taková, jakou potřebujeme (kolem 5 mmol/l).
  • Nabízí se otázka, proč hladina cukru kolísá. Těch důvodů je několik. Mozek, ledviny, svaly, červené krvinky cukr k životu potřebují. Cukry jsou také primárním – rychlým zdrojem energie. Proto se při zátěži, fyzické i psychické, cukry spotřebují. Stále píši „o cukrech“. Avšak nenechte se mýlit tím, že se jedná o kostku bílého cukru, kterou potřebujete. Cukry dělíme na „rychlé“ a „pomalé“. Ty rychlé, to jsou ty sladké bílé kostičky, které se do krve dostanou okamžitě a velmi prudce zvednou hladinu cukru, takže slinivka musí okamžitě reagovat a vyplavit patřičné množství inzulínu. Po tomto prudkém nárůstu ale následuje pokles, a pokud člověk jí příliš mnoho jednoduchých, rychlých cukrů (cukr, sladkosti, bílá mouka, atd.), je jeho regulační systém zbytečně přetěžován. Naopak, pokud máme ve stravě více složených, tzv. pomalých cukrů (zelenina, celozrnné obiloviny, brambory, těstoviny, rýže, ovoce), cukr se uvolňuje pomaleji a jeho hladina v krvi je po celý den stálejší. Rychlost, s jakou se cukr z potraviny dostane do krve, ukazuje tzv. glykemický index. Čím je vyšší, tím je to horší. Rychlý nárůst znamená rychlý pokles a kolísání, které způsobuje únavu, podráždění, neklid a novou chuť na sladké.
  • Náhlé chutě na sladké souvisí právě s kolísáním glukózy v krvi. Pokud začnete den tím, že si dáte polysacharid (vločky, jáhly, rýži, zeleninu), bude se hladina glukózy v krvi udržovat stabilní po delší dobu. Pak je důležité se o to snažit během celého dne. Tedy co nejmenší podíl rafinovaného bílého cukru a bílé mouky (sladké pečivo, sladkosti), naopak více zeleniny (její obsah vlákniny ještě zpomaluje uvolňování glukózy do krve), ovoce, celozrnných potravin. Nemusí se z Vás stát králík, což je reakce mnoha klientů, jen začněte přemýšlet jinak. Kobliha vypadá sice lákavě, ale jsou to jen prázdné kalorie, bílá mouka a cukr. Nic to vašemu tělo nedá, a to nemluvím o přepáleném tuku a „koblížkovém“ aroma. Daleko lepší je žitný chleba, grahamový nebo sójový rohlík s plátkem sýra a kouskem zeleniny. U oběda volte za přílohu obyčejný vařený brambor (ne kaši), rýži, těstoviny. Jako děti jsme žili šťastně bez hranolek, tak to myslím půjde i teď.
  • Ideální je, když navštívíte nutričního poradce, který Vám sestaví jídelníček přímo šitý na míru. Jen se, pokud mohu doporučit, vyhněte těm, kteří v rámci detoxikace, úpravy trávení, nastavení spalování, apod. doporučují různé koktejly, kúry, vitamínové bolusy. Potřebujete někoho, kdo Vám na Vašem konkrétním jídelníčku ukáže, kde děláte chyby. Není to žádná věda.
  • Doporučuji rovněž návštěvu lékaře-homeopata, protože chuť na sladké lze celkem dobře regulovat i homeopatickými léky. Homeopatika také dokážou nastavit metabolismus tak, aby fungoval dobře jako celek.
  • Pokud budete chtít svou váhu změnit, změně jídelníčku se nevyhnete. Nejde to hned, chce to čas. Od sladkého se neodvyká lehce. Snažte se jíst pravidelně, každé 2-3 hodiny. Ráno se naučte jíst kaše (ovesná, jáhlová, rýžová, kroupová, pohanková), na svačinu ovoce nebo kousek pečiva (celozrnného – ne víc zrnného), tvrdý sýr, tvarohový sýr, výjimečně plátek krůtí šunky, normální oběd (ten je důležitý). Dopoledne doporučuji spíše ovoce, odpoledne spíše zeleninu – teď, v zimě, ideální dušenou (kupujte zmraženou, sklízí se tehdy, kdy dozrává přirozeně, zimní zelenina v supermarketech – to není nic zdravého).
  • Velmi důležitý je i pitný režim, přikláním se k vodě a zase jen k vodě.
  • A pokud Vás chuť na sladké přepadne, zkuste sušené ovoce (výborný je sušený ananas – přikláním se ke kvalitě bio, protože není proslazovaný), vysoko procentní čokoládu (chuť na sladké zažene, ale člověk jí nesní hodně) nebo hrst oříšků (kešu, para, mandle – nejsem pro arašídy). Ideální je směs výše uvedeného. Je to výborné, i když někdy návykové.

Vaše Ludmila Pszczolková

 

Upozornění: Informace o homeopatické léčbě akutních i chronických nemocí publikované na stránkách svethomeopatie.cz mají pouze informační a vzdělávací charakter. V žádném případě nenahrazují osobní konzultaci v ordinaci praktického lékaře/pediatra nebo osobní konzultaci v homeopatické poradně.

Lucie Nestrašilová
Ing. Ludmila Pszczolková

Kolektiv autorů:
Lucie Nestrašilová, Ing. Ludmila Pszczolková

Lucie Nestrašilová šéfredaktorka, manažerka Homeopatické lékařské asociace

Lucka je zakladatelkou a šéfredaktorkou Světa homeopatie. Stála u zrodu tohoto portálu a intenzivně se podílí na jeho každodenní tvorbě. Snaží se Vám, čtenářům, naslouchat a neustále pro Vás vymýšlí nové projekty. Inspiraci pro nová témata hledá ve svém každodenním životě, který nejraději tráví se svou početnou rodinou. Její život je plný sportu. Ráda běhá, jezdí na in-linech a relaxuje na zimních stadionech, neboť hokej je její "druhý" život, který sdílí se svými dětmi. Lucie současně pracuje jako manažerka Homeopatické lékařské asociace. Mnoho let se věnuje dobrovolnictví a nadační činnosti a snaží se nejen prostřednictvím Světa homeopatie pomáhat druhým.

Motto: „Práce pro Svět homeopatie je pro mě stále velkou výzvou. Mám velkou radost, že se nám podařilo vytvořit tak skvělý redakční tým plný motivovaných, zapálených a inspirujících lidí. Ráda se setkávám s lékaři a dalšími odborníky na homeopatii a naslouchám jejich zkušenostem. Stejně tak ráda poslouchám své přátele, ale i lidi, které "náhodou" potkám. Je krásné, když máte své zájmy a zkušenosti s kým sdílet. I po 8 letech "u homeopatie" získávám stále nové poznatky a pevně věřím, že díky Světu homeopatie bude homeopatie a zdravý životní styl blízký i Vám.“

Ing. Ludmila Pszczolková nutriční poradce

S homeopatií jsem se setkala v roce 1995 díky svým dětem, kterým mnohokrát pomohla při potížích závažných i méně vážných. Stala se pro mne nejen léčbou první volby, ale i životní filozofií. Více než 10 let pracuji jako asistent lékaře homeopata. Pacienti, a hlavně mé děti a jejich alergie mě přivedly k otázkám zdravé výživy. V roce 2011 jsem ukončila kurz nutričního poradce a můj přístup ke klientům v nutriční poradně je podobný jako v ambulanci lékaře homeopata - každý člověk je jedinečný, každý potřebuje jiný přístup. A stejně jako lékař homeopat učí své pacienty respektovat své tělo, tak se i já snažím ukázat klientům, že každý člověk podvědomě ví, jakou stravu potřebuje. Potřebujeme se jen znovu naučit to, co jsme už zapomněli – naslouchat svému tělu a vážit si ho. 

Mohlo by vás také zajímat:
Reklama: Homeopatická lékařská asociace

Tento text byl zobrazen / vytisknut z webu Svět Homeopatie, s.r.o. (http://www.svethomeopatie.cz) dne 26.5.2019 17:26

COPYRIGHT © 2010 - 2019 Svět Homeopatie All rights reserved.
Kopírování a šíření materiálů je možné pouze se souhlasem provozovatele webu, Homeopatické lékařské asociace (redakce@svethomeopatie.cz).
Mobilní verze