Navigace po stránce

Víte, že ...

Pampeliška (Taraxacum) obsahuje vitamin A. List pampelišky obsahuje více betakarotenu než mrkev, rovněž květ je bohatý na karotenoidy. Obsahuje i vitamin B, C a D, který vedle pampelišky obsahuje z rostlin už jen kopřiva, petržel, oves, avokádo a houby. Při dnešních pokusech prováděných v Japonsku a USA na myších bylo pozorováno, že pampeliška působí proti rakovině a má vliv na imunitu. Taraxacum je rovněž výborný homeopatický lék na žaludeční a žlučníkové záchvaty a na bolesti hlavy žaludečního původu. Doporučuje se na jaře k detoxikaci jater a žlučníku v ředění 5 CH 2x denně 5 granulí.

Reklama: Nakladatelství grada doporučuje

Naši partneri

Logo HLA
Logo Studium Homeopatie

Výživa dětí při sportovní zátěži – 2. část

Autor: Ing. Ludmila Pszczolková

Aktivní děti, zejména ty, které často sportují, by měly mít kromě správného pitného režimu a přísunu kvalitních bílkovin, rovněž dostatečný příjem sacharidů, tedy cukrů. Ptáte se, jak na to? Zeptali jsme se za vás naší nutriční poradkyně, paní Ludmily Pszczolkové...

Ilustrační foto
Zdroj: Lucie Nestrašilová

"Na počátku je dobré si uvědomit, jak to v těle funguje. Daleko snadněji se pak budete v otázce cukrů orientovat, protože různých lidových názorů na sacharidy je mnoho. Pod pojmem sacharidy se skrývá med, hroznový cukr, bílý řepný i hnědý třtinový. Patří sem ale také sacharidy z ovoce, zeleniny, luštěnin, obilovin a mléka. Každý sacharid je v těle rozložen příslušným enzymem na jednoduchý monosacharid glukózu. Ta je nezbytná (a jen tu může tělo použít) pro správnou funkci mozku, ledvin, červených krvinek i svalů. U nás nejvíce používaný bílý řepný cukr obsahuje sacharózu, která je tvořena právě glukózou a také dalším monosacharidem fruktózou (hroznový cukr).

Mohlo by se tedy zdát, že konzumace bílého cukru je potřebná. Ale není tomu tak. Vysoké procento zastoupené glukózy děla z řepného cukru tzv. rychlý cukr. To znamená, že se glukóza z tohoto cukru uvolní do krve velmi rychle. Potom ale dochází k rychlému poklesu hladiny glukózy v krvi. Hladina glukózy začíná kolísat, což zatěžuje slinivku břišní a výhledově může vést k jejímu onemocnění (cukrovkou).

Kolísání hladiny krevního cukru se může projevovat podrážděním, únavou, neklidem, nespavostí. Existují studie, které poukazují na souvislost mezi zvýšeným příjmem sladkostí a hyperaktivitou dětí.

Polysacharidy, zejména škroby, mají naopak glykemický index nízký, tzn., že při jejich příjmu nedochází k prudkému zvýšení krevního cukru a následnému propadu. Z hlediska zdraví je nejprospěšnější udržovat co nejstálejší hladinu krevního cukru, a to umožňují právě polysacharidy obsažené v zelenině, ovoci, luštěninách a celozrnných obilovinách. Proto by měl jejich denní příjem dosáhnout až 80% celkového denního příjmu sacharidů. Může se to zdát jako nesplnitelný úkol, protože děti přece tolik milují sladkou chuť, ale z hlediska jejich zdraví je to správný krok. Pokud omezíme příjem sladkostí, bílé mouky a slazených nápojů, nebude pak dítě přijímat prázdné kalorie a „dostane“ tak do sebe daleko více prospěšných látek. Polysacharidy ve formě škrobů jsou totiž obsaženy v potravinách rostlinného původu, které obsahují také celou řadu dalších prospěšných látek, jako jsou minerály a vitaminy. Navíc obsahují vlákninu, která také patří mezi polysacharidy a která plní několik funkcí. Jednak působí ve střevě jako kartáč, který čistí střevní stěnu, ale také zpomaluje střebávání některých látek z potravy, např. cholesterolu.

Závěrem tedy toto: největší část potravy mají tvořit potraviny obsahující škrob provázený vlákninou, která prodlužuje jejich trávení na 3-4 hodiny. Škroby udržují hladinu glukózy v krvi bez velkých výkyvů a šetří tím slinivku břišní. Patří sem obiloviny (celozrnná pšeničná a žitná mouka), ovesné vločky, rýže, luštěniny, brambory.

Svačinky nabízené dětem v bistrech a rychlých občerstveních obsahují z velké části bílou mouku a řepný cukr. Tato kombinace je zcela nevhodná. Nesrovnatelně prospěšnější je podávat dětem například ovesné placičky (snad si mohu dovolit reklamu na Zemánky – jsou z velké části celozrnné, slazené medem; lze si je ale velmi dobře připravit doma), domácí perník částečně pečený z celozrnné mouky (pozn. redakce: recept najdete v našem příštím článku), ale i grahamový či sójový rohlík. To vše v kombinaci se zeleninou či ovocem. Za ideální považuji banány, jablka, hrušky, ale i sušené nepřislazované ovoce (pokud není koupené v bio kvalitě, pak je nutné ho důkladně omýt, protože je sířené). Výborné jsou i obilninové kaše (preferuji doma uvařené před instantními) s ovocem. Pokud se jedná o větší dítě a pokud dítě nemá alergii na ořechy, je kombinace sušeného ovoce a oříšků velmi vhodná (jen bych vynechala arašídy), celkově by ale denní příjem ořechů u dětí neměl být vyšší než menší hrst.

Z mého pohledu je grahamový rohlík s máslem a jablkem nebo paprikou o mnoho lepší než kupovaný čokoládový perník nebo bageta z bílé mouky se salámem a tatarskou omáčkou.

Asi se budu opakovat, když připomenu to, že děti sice milují sladkou chuť, ale pokud je na ni nebudeme zvykat příliš brzy a pokud budeme sladkosti dávkovat s rozumem, uděláme pro zdraví svých dětí daleko více, než si teď myslíme.

A ještě jedna poznámka na úplný závěr - cukr je potravina, která nejvíce vede k překyselení organismu. Možná jste o překyselení už slyšela, je to v poslední době taková módní vlna, každý se chce odkyselit. Prvním krokem je ale vždy vynechání cukru a sladkostí v každé podobě (Pozn. redakce: o překyselení píše i MUDr. Hana Váňová ve svém článku "Pryč s kyselostí", který si můžete přečíst zde svethomeopatie.cz/cs/363-pryc-s-kyselosti)

Přeji Vám hodně úspěchů a trpělivosti. Změnit složení jídelníčku nelze najednou a ne vždy to jde snadno, zvláště u dětí. Ale vždy to stojí za tu námahu.

Vaše Ludmila Pszczolková

Upozornění: Informace o homeopatické léčbě akutních i chronických nemocí publikované na stránkách svethomeopatie.cz mají pouze informační a vzdělávací charakter. V žádném případě nenahrazují osobní konzultaci v ordinaci praktického lékaře/pediatra nebo osobní konzultaci v homeopatické poradně.

Ing. Ludmila Pszczolková

Autor: Ing. Ludmila Pszczolkovánutriční poradce

S homeopatií jsem se setkala v roce 1995 díky svým dětem, kterým mnohokrát pomohla při potížích závažných i méně vážných. Stala se pro mne nejen léčbou první volby, ale i životní filozofií. Více než 10 let pracuji jako asistent lékaře homeopata. Pacienti, a hlavně mé děti a jejich alergie mě přivedly k otázkám zdravé výživy. V roce 2011 jsem ukončila kurz nutričního poradce a můj přístup ke klientům v nutriční poradně je podobný jako v ambulanci lékaře homeopata - každý člověk je jedinečný, každý potřebuje jiný přístup. A stejně jako lékař homeopat učí své pacienty respektovat své tělo, tak se i já snažím ukázat klientům, že každý člověk podvědomě ví, jakou stravu potřebuje. Potřebujeme se jen znovu naučit to, co jsme už zapomněli – naslouchat svému tělu a vážit si ho. 

Mohlo by vás také zajímat:
Reklama: Moje arnika léčivá pomocnice

Tento text byl zobrazen / vytisknut z webu Svět Homeopatie, s.r.o. (http://www.svethomeopatie.cz) dne 23.10.2019 01:58

COPYRIGHT © 2010 - 2019 Svět Homeopatie All rights reserved.
Kopírování a šíření materiálů je možné pouze se souhlasem provozovatele webu, Homeopatické lékařské asociace (redakce@svethomeopatie.cz).
Mobilní verze