Navigace po stránce

Víte, že ...

Pampeliška (Taraxacum) obsahuje vitamin A. List pampelišky obsahuje více betakarotenu než mrkev, rovněž květ je bohatý na karotenoidy. Obsahuje i vitamin B, C a D, který vedle pampelišky obsahuje z rostlin už jen kopřiva, petržel, oves, avokádo a houby. Při dnešních pokusech prováděných v Japonsku a USA na myších bylo pozorováno, že pampeliška působí proti rakovině a má vliv na imunitu. Taraxacum je rovněž výborný homeopatický lék na žaludeční a žlučníkové záchvaty a na bolesti hlavy žaludečního původu. Doporučuje se na jaře k detoxikaci jater a žlučníku v ředění 5 CH 2x denně 5 granulí.

Reklama: Nakladatelství grada doporučuje

Naši partneri

Logo HLA
Logo Studium Homeopatie

Léto s ajurvédou

Autor: Mgr. Andrea Dovalová

Oblíbené roční období spolu se svým teplým počasím je v plném proudu. Podle ajurvédy dochází k převládání dóši pitta. Ta má mnoho z kvalit ohně: horkost, netrpělivost, vztek, pronikavost, ostrost… V těle se projevuje překyselením, průjmy, nemocemi jater a žlučníku, záněty, průjmy nebo padáním vlasů. 

Ilustrační foto
Zdroj: Shutterstock

Proto je potřeba změnit své chování i stravování. Ale to snad všichni intuitivně děláme – máme chuť na jiné potraviny než na podzim a v zimě.

Zejména lidé s konstitucí pitta by měli dbát na svůj jídelníček, ale i „váty“ a „kaphy“ musí být obezřetné. Jinak může dojít ke kožním potížím, problémům s močovým systémem, objeví se záněty, disharmonie v trávení, dokonce i nervozita a podrážděnost.

Co tedy dělat, abychom i v létě zůstali zdraví a spokojení?

  • Vyhýbat se přetíženosti a stresu (nepřepínat své síly ani v práci, ani ve sportovních aktivitách).
  • Najít pravidelný rytmus ve svých dnech, naučit se pravidelnému režimu. Když nežijeme podle svého osobního rytmu, brzy se náš organismus vyčerpá, dostaví se únava, náladovost, disharmonie (fyzická i psychická). Ajurvéda doporučuje vstávat mezi šestou a sedmou hodinou, oběd mezi 12.00–14.00 (v tuto dobu je trávení nejsilnější), večeři kolem 18.00. Po večeři pak jen příjemné činnosti nevyžadující velké množství energie. Takto dobře naladíte duši i tělo na spánek. Pokud je to možné, k spánku se uložme kolem desáté hodiny večer (i když kousek později, určitě ne po půlnoci).
  • Zařadit do jídelníčku sladkou, hořkou a stahující chuť.
  • Strava by měla být založena primárně na lehkých jídlech (saláty, zelenina). Každý pokrm obohaťme o základní látky vyskytující se v obilovinách (nejlépe celozrnných), luštěninách, olejnatých semínkách, zelenině, zakysaných mléčných výrobcích a ovoci. Jídlo jezme čerstvé, ideálně hned po přípravě. Při nákupu kontrolujme složení potravin a vybírejme ty s kratším seznamem ingrediencí a bez přídatných látek. Připravujme tolik porcí, kolik sníme, jinak se lehce necháme strhnout k přejídání. Vyhýbejme se polotovarům a rychlému občerstvení, těžko stravitelnému jídlu, přemíře soli a cukru, velmi studenému jídlu a mlsání po 22.00.
  • Nepít studené nápoje (způsobují masivnější pocení).
  • Vyhýbat se přímému silnému slunečnímu záření, zdržovat se ve stínu (přemíra slunečního světla snižuje vnitřní energii).
  • Dopřát si každé ráno vydatnou procházku (síla ranního slunce je velmi příznivá a posilující).
  • Pomáhá i cvičení jógy (zkušený lektor poradí cviky vhodné na léto – s ochlazujícím účinkem).
  • I v teplé části roku (jako po celý život) je nezbytné vyhýbat se stresu a napětí. Nadměrná zátěž má pro organismus vážný dopad. Umět se se stresem vyrovnat je cesta na delší dobu. Ulehčit, či naučit se ho transformovat, vyloučit nežádoucí účinky – může nám pomoci sebepoznání, pozorování myšlenek a vnitřního prožívání situací. Pomůže i masáž, relaxace, jóga, pobyt na čerstvém vzduchu, někomu i „výbušnější“ sport, cokoliv, co nám působí radost. A nezapomeňme na pozitivní účinky úsměvu a humoru!
  • Snad nejdůležitější je užívat si zdraví a života, a to nejen v létě! Pokud se nedaří zrovna dle našich představ, nesmutněme. I nezdar patří k životu, nic není neměnné. Jak říká moje dobrá kamarádka: „Všechno dobře dopadne. A pokud ne, ještě není konec!“ Mohlo by to být mottem letošního léta.

TIP: Pokud jste v uvedených doporučeních našli body, které jste zatím do svého života nezavedli, ale rádi byste je zařadili, nezačínejte se vším najednou. Stejně jako ve všem i zde platí „pěkně pomalu, krůček po krůčku“. 

Upozornění: Informace o homeopatické léčbě akutních i chronických nemocí publikované na stránkách svethomeopatie.cz mají pouze informační a vzdělávací charakter. V žádném případě nenahrazují osobní konzultaci v ordinaci praktického lékaře/pediatra nebo osobní konzultaci v homeopatické poradně.

Mgr. Andrea Dovalová

Autor: Mgr. Andrea Dovalováučitelka, koordinátor sociálních sítí, autorka článků

Andrea je "duší" sociálních sítí Světa homeopatie. Jejich prostřednictvím je s Vámi každý den. Sdílí na nich vše, co se děje ve Světě homeopatie, ale i v dalších oblastech zdravého životního stylu. Naše čtenáře velmi inspiruje. Nejvíce čerpá ze svých životních zkušeností. Andrea je učitelkou (velmi kreativní), svou pozornost už několik let věnuje téměř výlučně svým čtyřem dětem. Zajímá ji zdravé stravování, sama vymýšlí originální recepty, kombinuje suroviny zdánlivě neslučitelné a vytváří z nich neuvěřitelné dobroty. O mnohé z nich se s Vámi ráda podělí. Má ráda ekologii, soběstačnost a nezávislost, miluje hudbu a přírodní tanec. Věnuje se různým výtvarným technikám.

"Díky svým dětem, jsem se naučila zaměřit se více na to, jaké léky nám nabízí příroda. Už několik let v naší rodině používáme preventivně i léčebně bylinky, homeopatii, aromaterapii..."

 

Mohlo by vás také zajímat:
Reklama: Moje arnika léčivá pomocnice

Tento text byl zobrazen / vytisknut z webu Svět Homeopatie, s.r.o. (http://www.svethomeopatie.cz) dne 19.6.2018 14:02

COPYRIGHT © 2010 - 2018 Svět Homeopatie All rights reserved.
Kopírování a šíření materiálů je možné pouze se souhlasem provozovatele webu, Homeopatické lékařské asociace (redakce@svethomeopatie.cz).
Mobilní verze