Navigace po stránce

Víte, že ...

Víte, že Asparagus (Chřest) je lék na prostatu a ledviny? Dříve homeopaté užívali tinkturu z chřestu na ledvinové kameny. Při akutním zánětu močového měchýře, když nemáte po ruce žádný lék, můžete uvařit čaj z chřestu a petržele, který má účinek na diurézu a může vám pomoci. Kromě působení na zánět močových cest působí lék v homeopatickém ředění také na rýmu, bolesti levého ramene. Tento lék u nás bohužel není v homeopatickém ředění dostupný.

Reklama: Nakladatelství grada doporučuje

Naši partneri

Logo HLA
Logo Studium Homeopatie

Čas vyběhnout pro zdraví

Autor: MUDr. Petr Grossmann

Běh nabírá v posledních letech více a více na popularitě. Přestože profesionální sportovci i někteří skalní příznivci z řad amatérů běhají celou zimu, většina rekreačních běžců soustředí své běžecké úsilí do dnů s příjemným počasím a volnějším režimem, kterých bývá nejvíce právě v létě. Věnovat se aerobnímu sportu je rozhodně na místě, zejména pro ty, kteří pracují sedavým způsobem nebo často ve stresu. Pojďme se podívat na několik tipů, jak běhat pro zdraví, zlepšit regeneraci a jak se vyhnout rizikům.

Ilustrační foto
Zdroj: Shutterstock

Není již žádným tajemstvím, jak důležitou roli hraje správná obuv, funkční prádlo, rozcvičení a strečink na závěr. Poněkud méně jasné už je, jak moc trénovat, kolik je pro mě dost a kolik už je moc, jak často mám odpočívat.

Po každé zátěži si naše tělo žádá čas na regeneraci, prostě odpočinek. Pokud nedopřejeme tělu dost času, přichází další zátěž ještě před doplněním sil, což je zdrojem únavy. Opakujeme-li toto schéma dlouho, přichází přetrénování. To se projevuje jako chronická únava, pokles výkonnosti, nechutenství, a dokonce psychickými symptomy jako podrážděnost, deprese, ztráta motivace. Objevuje se nižší obranyschopnost organismu a menší schopnost srdeční frekvence přizpůsobit se zátěži, častější úrazy.

Trenéři se někdy dívají na klesající srdeční frekvenci jako na znak úspěšného tréninku. Z pohledu tradiční čínské medicíny tomu tak není. Je to znakem nedostatku qi (čchi), tedy životní energie. Tento příznak je u běžců velmi častý a je varovným znakem rychle se blížícího přetrénování. Předejdeme tomu dostatečným odpočinkem a spánkem, pravidelností a vydatným přísunem živin.

Strava

Jednoznačně je důležitá pravidelnost a vydatnost stravy. Své nezastupitelné místo zde mají mimo jiné polévky, lépe řečeno vývary. Pro běžce je typické pocení, tedy ztráta tekutin, což je v tradiční čínské medicíně symbolizováno jako nedostatek tzv. jinu (yin). Čchi i jin můžeme dobře doplnit právě polévkami, které by měly být součástí běžeckého jídelníčku, například i jako vydatné snídaně.

Naopak to, co bychom v běžeckém jídelníčku vidět neměli, jsou studené potraviny, a to ani studené nápoje. Naše tělo musí vydat na každý doušek studeného nápoje hodně energie, aby jej zahřálo na naši provozní teplotu 37–38 stupňů, což opět vyčerpává čchi a je zdrojem únavy. I náš nejpřirozenější nápoj, vodu, doporučuji běžcům pít teplou, a to i v letním období.

Opatrnost je na místě u mléčných výrobků. V našem prostředí jsou kulturně i vývojově velmi zakořeněné. Měli bychom mít ale na paměti, že jsou značně zahleňující. Pokud máte neustálou potřebu při běhu nebo po něm vykašlávat hlen a trápí vás opakované rýmy, zkuste mléčné výrobky vynechat a nahradit například rostlinnými náhražkami (mandlové, kokosové, rýžové mléko, tofu apod.).

Regenerace

Jak už bylo uvedeno výše, odpočinek je součástí tréninku. Zátěž by měla být proměnlivá, měli bychom střídat kratší a delší běh, rychlý i vytrvalostní. Jednostranný trénink je demotivující a vede rychleji k přetrénování. Je vhodné mít alespoň jeden den v týdnu odpočinek.

Regeneraci můžeme podpořit také homeopatiky:

  • Základním sportovním lékem je Arnica montana, lék z prhy horské. Užívejte v potenci 9 nebo 15 C po závodu nebo náročném tréninku jako podporu regenerace a při každém úrazu.
  • Magnesia phosphorica 9 C je důležitým lékem křečí, užívejte v případě křečí 2x denně po 5 granulích. Můžete také doplnit přípravkem Magnesium 300+, který obsahuje komplex vitamínů a selen. Vedle prevence křečí také působí příznivě proti únavě.

Jinou jednoduchou svépomocnou metodou je akupresura – masáž aktivních bodů.

Běžcům bych doporučil dva body (viz. obrázky) – „zu san li“ (tzv. bod tři míle, ST36), který pomáhá aktivovat čchi v těle, ulevuje únavě v nohách, zvyšuje výkonnost a imunitu. Druhým je bod „cheng shan“ (bod podpora hory, BL57), který ošetřuje svalstvo nohy a beder a ulevuje křečím v lýtkách. Doporučuji body silně masírovat v rámci pravidelné péče o tělo, např. po strečinku.

Zu san li je 36. bod dráhy žaludku, který se nachází jeden palec pod dolním okrajem drsnatiny holenní kosti a jeden palec vně od okraje holeně.

Cheng shan je 57. bod dráhy močového měchýře, nachází se zhruba v polovině lýtka, v místě, kde se potkávají obě hlavy svalu m. gastrocnemius.

Běžecké úrazy

I při opatrnosti, pravidelném strečinku a řádných rozcvičkách se nám tu a tam stane nějaký úraz. Dobře trénované tělo si s nimi naštěstí většinou dobře poradí. I zde je ovšem na místě tělu pomoct homeopaticky.

V běžecké lékárničce bych vám proto doporučil mít tyto léky:

  • Arnica montana 9 C (resp. 15 C) – při jakémkoli úrazu užívejte 2–3x denně 5 granulí.
  • Ruta graveolens 9 C – je lékem na poranění kloubních pouzder, vazů a šlach. Při podvrtnutí kotníku, kolene, natažené „achilovce“ užívejte 5 granulí 2x denně.
  • Apis mellifica 15 C – dobře ošetřuje, hlavně v začátku, otoky podvrtnutých kloubů, výpotek v kloubu a bolest; lék užívejte 2x denně.
  • Hypericum perforatum 15 C – je nenahraditelným lékem na bolest. Hravě nahradí alopatická analgetika. Zejména při bolesti měkkých tkání.
  • Pohmožděniny, natažené svaly a modřiny můžeme dobře ošetřit přípravkem Arnigel, který aplikujeme lokálně několikrát denně.

Pokud jste ještě letos neobuli tenisky a nevypravili se proběhnout se venku, vyzkoušejte to. Tipy, které navrhuji, vám snad pomohou se dobře připravit a užijete si pohyb, který je pro naše tělo jedním z nejpřirozenějších. Nestane-li se pro nás běh honbou za pěknými výsledky v běžeckém deníku nebo jen stylovou záležitostí, ale budeme-li jej provozovat s citlivostí k našemu tělu a stane se součástí péče o sebe, bude mít vedle dobré kondice také přínos pro naše fyzické a duševní zdraví.

Upozornění: Informace o homeopatické léčbě akutních i chronických nemocí publikované na stránkách svethomeopatie.cz mají pouze informační a vzdělávací charakter. V žádném případě nenahrazují osobní konzultaci v ordinaci praktického lékaře/pediatra nebo osobní konzultaci v homeopatické poradně.

MUDr. Petr Grossmann

Autor: MUDr. Petr Grossmannpsychiatr, psychoterapeut, supervizor

Ve své praxi se věnuji především psychoterapii, supervizi a integrativní medicíně. V rámci integrativního přístupu využívám homeopatii, Yumeiho léčebnou metodu, akupunkturu a další metody orientální medicíny. Homeopatii se věnuji více než deset let, nejčastěji v práci s psychickými a psychosomatickými obtížemi. Působím také jako facilitátor v psychoterapeutickém výcviku.

Mohlo by vás také zajímat:
Reklama: Homeopatická lékařská asociace

Tento text byl zobrazen / vytisknut z webu Svět Homeopatie, s.r.o. (http://www.svethomeopatie.cz) dne 23.10.2019 02:44

COPYRIGHT © 2010 - 2019 Svět Homeopatie All rights reserved.
Kopírování a šíření materiálů je možné pouze se souhlasem provozovatele webu, Homeopatické lékařské asociace (redakce@svethomeopatie.cz).
Mobilní verze