Navigace po stránce

Víte, že ...

Pampeliška (Taraxacum) obsahuje vitamin A. List pampelišky obsahuje více betakarotenu než mrkev, rovněž květ je bohatý na karotenoidy. Obsahuje i vitamin B, C a D, který vedle pampelišky obsahuje z rostlin už jen kopřiva, petržel, oves, avokádo a houby. Při dnešních pokusech prováděných v Japonsku a USA na myších bylo pozorováno, že pampeliška působí proti rakovině a má vliv na imunitu. Taraxacum je rovněž výborný homeopatický lék na žaludeční a žlučníkové záchvaty a na bolesti hlavy žaludečního původu. Doporučuje se na jaře k detoxikaci jater a žlučníku v ředění 5 CH 2x denně 5 granulí.

Reklama: Nakladatelství grada doporučuje

Naši partneri

Logo HLA
Logo Studium Homeopatie

Máte dost vitamínu D?

Autor: Ing. Ludmila Pszczolková

Při své práci se často setkávám s různými doplňky stravy, s vitaminy, minerály, prostředky na podporu imunity, koncentrace atd. Je jich opravdu hodně a musím bohužel konstatovat, že jediné, co všechny skutečně dokážou, je udělat naši moč velmi drahou.

Ilustrační foto
Zdroj: Shutterstock

Samozřejmě nemůžu takto hodnotit všechny potravinové doplňky, ale mohu velmi zodpovědně prohlásit, že těch kvalitních a opravdu účinných není více jak 20 %. I proto jsem v otázce jejich užívání velmi opatrná a sázím spíše na čerstvé a kvalitní potraviny, dostatek zeleniny, ovoce, ořechů, luštěnin a samozřejmě kvalitního masa, zakysaných mléčných výrobků a opravdu celozrnných obilovin – to vše ale podle snášenlivosti a tolerance.

Je však jeden vitamin, kterého máme téměř všichni nedostatek, a tím je vitamin D.

Vitamin D můžeme znát pod různými názvy – kalciferol (D1), ergokalciferol (D2) a cholekalciferol (D3). Uvedené látky jsou ve skutečnosti provitaminy, ze kterých vitamin D neboli kalcitriol vzniká v játrech a střevech.

Paní doktorka Váňová na svých přednáškách upozorňuje na 2 epidemie, které postihují současnou populaci – epidemie stresu a epidemie avitaminózy (nedostatku vitaminu) vitaminu D (já bych ještě přidala epidemii obezity).

Všeobecně se traduje, že nám stačí 20 minut pobytu na slunci, abychom měli vitaminu D dostatek. To je pravda, ale jen v případě, kdy skutečně máme vitaminu D dostatek. Slunce jen obnovuje naše zásoby. Člověku, který má vitaminu D nedostatek, pobyt na slunci opravdu nestačí. Nedostatek vitaminu D nepoznáte, je proto velmi vhodné si jeho hladinu nechat zkontrolovat, protože až 60 % populace trpí nedostatkem vitaminu D a 25 % z nich má hladinu vitaminu D extrémně nízkou (Zdroj: studie z roku 2010 publikovaná v časopise Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism).

Všichni víme, že vitamin D je důležitý a že ho potřebují naše kosti, aby byly pevné a zdravé. Funkce vitaminu D v organismu jsou ale daleko rozsáhlejší a pro naše zdraví důležité a přínosné. Jak už jsem uvedla, má vitamin D vliv na kvalitu a zdraví našich kostí, protože podporuje ukládání vápníku v kostech.

Kromě toho má ale další, velmi významné a důležité role:

  • stimuluje činnost imunitního systému (pomáhá v boji proti rakovině, cukrovce, roztroušené skleróze),
  • podporuje správnou činnost nervového systému,
  • chrání srdce a cévy (lidé s nízkou hladinou vitaminu D mají 2x větší riziko vzniku ischemického onemocnění),
  • podporuje schopnost ženy otěhotnět (přirozenou cestou i cestou IVF),
  • podporuje hubnutí.

Vitamin D patří mezi vitaminy rozpustné v tucích, proto může dojít k předávkování, i když to stravou není příliš pravděpodobné (něco jiného je ale kombinovat různé doplňky stravy bez znalosti obsahu vitaminů v každém z nich). Je proto dobré vědět, jaké jsou doporučené denní dávky (DDD). U vitaminu D se můžete setkat s množstvím uváděným v mikrogramech (µg) a také s jednotkami IU (mezinárodní jednotka), přičemž platí převod: 5 g = 200 IU.

Doporučená denní dávka vitaminu D:

  • 200 IU u dětí a dospělých do 50 let,
  • 400 IU u dospělých do 70 let,
  • 600 IU u seniorů nad 70 let.

100 g tuňáka v oleji obsahuje něco málo přes 200 IU a 1 šálek mléka 100 IU. Z toho je zřejmé, jak obtížné je DDD dodržet. I proto jsem pro občasné kúry doplňků stravy s obsahem vitaminu D, zvláště v zimních měsících.

Budeme-li mít hladinu vitaminu D po zimě v mezích normy, bude nám přes léto stačit výše zmíněných 20 minut na slunci. Je ale třeba vědět, že vystrčit hlavu z okna nestačí a také že krémy s vysokým ochranným faktorem přeměnu vitaminu D v kůži blokují. Je proto vhodné být na slunci i bez krémů, a to ráno a pozdě odpoledne, kdy nám nehrozí spálení.

Pro tvorbu vitaminu D je důležitý také dostatek vitaminu B5 a K, který si snadno zajistíme zdravým stravováním. 

Upozornění: Informace o homeopatické léčbě akutních i chronických nemocí publikované na stránkách svethomeopatie.cz mají pouze informační a vzdělávací charakter. V žádném případě nenahrazují osobní konzultaci v ordinaci praktického lékaře/pediatra nebo osobní konzultaci v homeopatické poradně.

Ing. Ludmila Pszczolková

Autor: Ing. Ludmila Pszczolkovánutriční poradce

S homeopatií jsem se setkala v roce 1995 díky svým dětem, kterým mnohokrát pomohla při potížích závažných i méně vážných. Stala se pro mne nejen léčbou první volby, ale i životní filozofií. Více než 10 let pracuji jako asistent lékaře homeopata. Pacienti, a hlavně mé děti a jejich alergie mě přivedly k otázkám zdravé výživy. V roce 2011 jsem ukončila kurz nutričního poradce a můj přístup ke klientům v nutriční poradně je podobný jako v ambulanci lékaře homeopata - každý člověk je jedinečný, každý potřebuje jiný přístup. A stejně jako lékař homeopat učí své pacienty respektovat své tělo, tak se i já snažím ukázat klientům, že každý člověk podvědomě ví, jakou stravu potřebuje. Potřebujeme se jen znovu naučit to, co jsme už zapomněli – naslouchat svému tělu a vážit si ho. 

Mohlo by vás také zajímat:
Reklama: Homeopatická lékařská asociace

Tento text byl zobrazen / vytisknut z webu Svět Homeopatie, s.r.o. (http://www.svethomeopatie.cz) dne 28.5.2020 05:55

COPYRIGHT © 2010 - 2020 Svět Homeopatie All rights reserved.
Kopírování a šíření materiálů je možné pouze se souhlasem provozovatele webu, Homeopatické lékařské asociace (redakce@svethomeopatie.cz).
Mobilní verze