Navigace po stránce

Víte, že ...

Víte, že Agaricus muscarius je muchomůrka červená? Je to tzv. létací houba šamanů, přidávala se do piva nebo jiných povzbuzujících nápojů, intoxikace je podobná požití alkoholu. V homeopatickém ředění je to lék na tikové projevy v obličeji, neuralgie trojklanného nervu a výborný lék na omrzliny, kdy má pacient pocity brnění a mravenčení (podáváme v ředění 9 C 3x denně 5 granulí).

Reklama: Nakladatelství grada doporučuje

Naši partneri

Logo HLA
Logo Studium Homeopatie

Máte dost vitamínu D?

Autor: Ing. Ludmila Pszczolková

Při své práci se často setkávám s různými doplňky stravy, s vitaminy, minerály, prostředky na podporu imunity, koncentrace atd. Je jich opravdu hodně a musím bohužel konstatovat, že jediné, co všechny skutečně dokážou, je udělat naši moč velmi drahou.

Ilustrační foto
Zdroj: Shutterstock

Samozřejmě nemůžu takto hodnotit všechny potravinové doplňky, ale mohu velmi zodpovědně prohlásit, že těch kvalitních a opravdu účinných není více jak 20 %. I proto jsem v otázce jejich užívání velmi opatrná a sázím spíše na čerstvé a kvalitní potraviny, dostatek zeleniny, ovoce, ořechů, luštěnin a samozřejmě kvalitního masa, zakysaných mléčných výrobků a opravdu celozrnných obilovin – to vše ale podle snášenlivosti a tolerance.

Je však jeden vitamin, kterého máme téměř všichni nedostatek, a tím je vitamin D.

Vitamin D můžeme znát pod různými názvy – kalciferol (D1), ergokalciferol (D2) a cholekalciferol (D3). Uvedené látky jsou ve skutečnosti provitaminy, ze kterých vitamin D neboli kalcitriol vzniká v játrech a střevech.

Paní doktorka Váňová na svých přednáškách upozorňuje na 2 epidemie, které postihují současnou populaci – epidemie stresu a epidemie avitaminózy (nedostatku vitaminu) vitaminu D (já bych ještě přidala epidemii obezity).

Všeobecně se traduje, že nám stačí 20 minut pobytu na slunci, abychom měli vitaminu D dostatek. To je pravda, ale jen v případě, kdy skutečně máme vitaminu D dostatek. Slunce jen obnovuje naše zásoby. Člověku, který má vitaminu D nedostatek, pobyt na slunci opravdu nestačí. Nedostatek vitaminu D nepoznáte, je proto velmi vhodné si jeho hladinu nechat zkontrolovat, protože až 60 % populace trpí nedostatkem vitaminu D a 25 % z nich má hladinu vitaminu D extrémně nízkou (Zdroj: studie z roku 2010 publikovaná v časopise Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism).

Všichni víme, že vitamin D je důležitý a že ho potřebují naše kosti, aby byly pevné a zdravé. Funkce vitaminu D v organismu jsou ale daleko rozsáhlejší a pro naše zdraví důležité a přínosné. Jak už jsem uvedla, má vitamin D vliv na kvalitu a zdraví našich kostí, protože podporuje ukládání vápníku v kostech.

Kromě toho má ale další, velmi významné a důležité role:

  • stimuluje činnost imunitního systému (pomáhá v boji proti rakovině, cukrovce, roztroušené skleróze),
  • podporuje správnou činnost nervového systému,
  • chrání srdce a cévy (lidé s nízkou hladinou vitaminu D mají 2x větší riziko vzniku ischemického onemocnění),
  • podporuje schopnost ženy otěhotnět (přirozenou cestou i cestou IVF),
  • podporuje hubnutí.

Vitamin D patří mezi vitaminy rozpustné v tucích, proto může dojít k předávkování, i když to stravou není příliš pravděpodobné (něco jiného je ale kombinovat různé doplňky stravy bez znalosti obsahu vitaminů v každém z nich). Je proto dobré vědět, jaké jsou doporučené denní dávky (DDD). U vitaminu D se můžete setkat s množstvím uváděným v mikrogramech (µg) a také s jednotkami IU (mezinárodní jednotka), přičemž platí převod: 5 g = 200 IU.

Doporučená denní dávka vitaminu D:

  • 200 IU u dětí a dospělých do 50 let,
  • 400 IU u dospělých do 70 let,
  • 600 IU u seniorů nad 70 let.

100 g tuňáka v oleji obsahuje něco málo přes 200 IU a 1 šálek mléka 100 IU. Z toho je zřejmé, jak obtížné je DDD dodržet. I proto jsem pro občasné kúry doplňků stravy s obsahem vitaminu D, zvláště v zimních měsících.

Budeme-li mít hladinu vitaminu D po zimě v mezích normy, bude nám přes léto stačit výše zmíněných 20 minut na slunci. Je ale třeba vědět, že vystrčit hlavu z okna nestačí a také že krémy s vysokým ochranným faktorem přeměnu vitaminu D v kůži blokují. Je proto vhodné být na slunci i bez krémů, a to ráno a pozdě odpoledne, kdy nám nehrozí spálení.

Pro tvorbu vitaminu D je důležitý také dostatek vitaminu B5 a K, který si snadno zajistíme zdravým stravováním. 

Upozornění: Informace o homeopatické léčbě akutních i chronických nemocí publikované na stránkách svethomeopatie.cz mají pouze informační a vzdělávací charakter. V žádném případě nenahrazují osobní konzultaci v ordinaci praktického lékaře/pediatra nebo osobní konzultaci v homeopatické poradně.

Ing. Ludmila Pszczolková

Autor: Ing. Ludmila Pszczolkovánutriční poradce

S homeopatií jsem se setkala v roce 1995 díky svým dětem, kterým mnohokrát pomohla při potížích závažných i méně vážných. Stala se pro mne nejen léčbou první volby, ale i životní filozofií. Více než 10 let pracuji jako asistent lékaře homeopata. Pacienti, a hlavně mé děti a jejich alergie mě přivedly k otázkám zdravé výživy. V roce 2011 jsem ukončila kurz nutričního poradce a můj přístup ke klientům v nutriční poradně je podobný jako v ambulanci lékaře homeopata - každý člověk je jedinečný, každý potřebuje jiný přístup. A stejně jako lékař homeopat učí své pacienty respektovat své tělo, tak se i já snažím ukázat klientům, že každý člověk podvědomě ví, jakou stravu potřebuje. Potřebujeme se jen znovu naučit to, co jsme už zapomněli – naslouchat svému tělu a vážit si ho. 

Mohlo by vás také zajímat:
Reklama: Homeopatická lékařská asociace

Tento text byl zobrazen / vytisknut z webu Svět Homeopatie, s.r.o. (http://www.svethomeopatie.cz) dne 24.10.2020 19:28

COPYRIGHT © 2010 - 2020 Svět Homeopatie All rights reserved.
Kopírování a šíření materiálů je možné pouze se souhlasem provozovatele webu, Homeopatické lékařské asociace (redakce@svethomeopatie.cz).
Mobilní verze