Navigace po stránce

Víte, že ...

Sedmikráska (Bellis perenis) byla ve středověku často používanou rostlinou? V mnoha částech Evropy bylo zvykem mísit šťávu ze sedmikrásek s mlékem a dávat ji štěňatům. Psíci pak nerostli a zůstávali jako mazlíčci, které si paničky dávaly na klín. V homepatii je lékem první volby při poranění hlubokých tkání a po velkých chirurgických výkonech (podáváme v ředění 9 CH 3x denně 5 granulí). Je i výtečným lékem starých dělníků zahradníků, které bolí záda v bederní oblasti a také při poškození páteře u profesionálních řidičů (podáváme v ředění 15 CH 2-3x denně 5 granulí).

Reklama: Nakladatelství grada doporučuje

Naši partneri

Logo HLA
Logo Studium Homeopatie

Školní stravování a iniciativa Skutečně zdravá škola

Autor: Mgr. Andrea Dovalová

Projekt SKUTEČNĚ ZDRAVÁ ŠKOLA je v obecném povědomí zapsán ve dvou protichůdných rovinách. Na jedné straně stojí zastánci názoru, že projekt k „ozdravení“ školních jídelen je v současnosti potřebný a může pomoci dětem k uvědomělému nahlížení na stravu, naučí je zdravě jíst a „pohne ledy“ v obecných nařízeních pro školní jídelny. Pohled druhé strany je opačný, když ho zjednodušíme, tak lze říci, že tento projekt považují za vymýšlení úzkostných maminek.

Ilustrační foto
Zdroj: www.skutecnezdravaskola.cz

Ve školních stravovacích zařízeních se děti stravují několik let a tak jídlo, které je jim nabízeno v jídelnách, považují za standard. Mnoho rodičů přemýšlí nad tím, co jejich dítě jí a jestli si vytváří zdravé stravovací návyky. Skutečně zdravá škola preferuje lokální potraviny, do jídelníčku doporučuje zařazovat chemicky neupravené potraviny, více zeleniny, ovoce a luštěnin.

Základ programu Skutečně zdravé školy tvoří tři pilíře:

  • zlepšení školního stravování
  • zapojení tématu jídla do školního vzdělávacího plánu
  • zapojení širšího okolí škol do aktivit v oblasti zdravého stravování

Školám zapojeným do projektu nabízí „know-how“, jak zlepšit školní jídelnu, její postupy, receptury, ale i jak děti více vzdělávat o jídle a nabídnout jim zdravé prostředí.

Podrobnější informace o projektu najdete zde: SKUTEČNĚ ZDRAVÁ ŠKOLA

Margit Slimáková, specialistka na zdravotní prevenci a výživu, odborná garantka iniciativy Skutečně zdravá škola v rozhovoru pro Svět homeopatie, říká: „...Skutečně zdravá škola prosazuje změny dlouhodobě a má i svůj vlastní program zlepšení stravování na školách. Tlačíme na změnu spotřebního koše, snažíme se o změnu výživové pyramidy tak, aby se státní výživová doporučení změnila směrem ke Zdravému talíři. Tímto směrem jdou i doporučení ostatních zemí. Součástí programu je také zákaz nezdravých jídel ve školních automatech. Tady už jsme zaznamenali úspěch v podobě vyhlášky, která nezdravé potraviny opravdu zakazuje v automatech prodávat....“ Celý rozhovor najdete zde: ROZHOVOR S MARGIT SLIMÁKOVOU.

V jednotlivých regionech se počet jídelen zapojených do projektu Skutečně zdravá škola zvyšuje, zájem rodičů je stále větší. Svědčí o tom i zpráva z Informačně vzdělávacího semináře Skutečně zdravé školy v Českých Budějovicích:

„Protože ve zdravém těle je i zdravý duch, směřuje v posledních letech čím dál větší pozornost na to, co jedí naše děti ve školních jídelnách. Právě o zdravé výživě dětí v těchto zařízeních byl informačně vzdělávací seminář Skutečně zdravá škola pořádaný pracovním kruhem rodičů Zdravá výživa dětem za W collegium při Základní škole waldorfské a mateřské škole České Budějovice, o. p. s., který se uskutečnil ve středu 22. června od 17.00 do 19.00 hodin v Galerii R51 (Riegrova 51, České Budějovice).

Seminář pro rodiče a zástupce škol byl určen i široké veřejnosti a všem těm, kdo se zajímají o zdravý životní styl v Jihočeském kraji. Jeho cílem bylo informovat o možnostech zdravého stravování v kontextu Standardů kvality školního stravování a zároveň nabídnout pomoc školám k lepší orientaci v této problematice. Na semináři se presentovali regionální dodavatelé jako například Bemagro – Ekologický farmář roku 2015 nebo Madeta (program Natura).

RNDr. Petr Fořt, CSc. uvedl účastníky do problematiky zdravé výživy vůbec. Pokračovala Ing. Karolína Kallmünzerová, která představila iniciativu Skutečně zdravá škola, její principy a způsob, kterým pomáhají školám uskutečnit změny směrem ke zdravému stravování. Přestože principy Skutečně zdravé stravy, čerstvost, lokálnost a sezonnost potravin, se zdají logické a jednoduché, jejich zavádění do školních jídelen má mnohá úskalí. Ať už se jedná o neochotu nebo neznalost personálu vývařoven, velkou překážkou bývají špatné stravovací návyky žáků, klíčovým problémem však zůstává nezájem rodičů. Skutečně zdravá strava není jen kritikem stávajícího stavu, ale hlavně nabízí pomocnou ruku jídelnám ve formě monitoringu, konzultací, metodik, školení pro kuchařky a v neposlední řadě dává k dispozici i seznam ověřených dodavatelů.

Skutečně zdravá škola ale nahlíží na problematiku stravování dětí v mnohem širším kontextu. Komplexní a propracované postupy mohou dětem představit jídlo v jeho reálné podobě. Pokud si dítě zasadí na školní zahradě v rámci vyučování ku příkladu ředkvičku, bude pozorovat, jak roste a zažije radost ze sklizně, pokud dostane možnost nahlédnout do zákulisí jídelny a bude se moci podílet na přípravě ředkvičkového salátu, rozšíří si obzory nejen o to, kde se jídlo bere a jak se připravuje, podstatným přínosem je i fakt, že se osobně seznámí s kuchařkami, což významně přispěje atmosféře školy. Tímto způsobem se dá stravování dětí efektivně využít i k výuce ekologické výchovy.

Závěr semináře patřil diskuzi a dotazům, na které odpovídali krom výše zmíněných RNDr. Petra Fořta, CSc. a Ing Karolíny Kallmünerové také MUDr. Alexandra Matoušová jako zástupce dětských lékařů a Ing. Petr Šimek, zástupce farmy Bemagro. Neformální diskuze pak pokračovala ještě dlouho po oficiálním ukončení semináře.

Stravování dětí ve školách a stravovací návyky vůbec byly a jsou zásadními tématy dneška. Úzce souvisejí nejen s celkovým zdravotním stavem Čechů, ale prolínají do všech společenských oblastí, ať už se jedná o ekologickou uvědomělost tak i hospodárnost a využitelnost místních zdrojů. Tato zdánlivě osobní problematika vede k zodpovědnosti nejen k vlastnímu zdraví, ale i k přírodě, k životnímu prostředí, k práci druhých. O společenské prospěšnosti podobných iniciativ není pochyb."

Mgr. Irena Jarošová, mluvčí PK Zdravá výživa dětem

Upozornění: Informace o homeopatické léčbě akutních i chronických nemocí publikované na stránkách svethomeopatie.cz mají pouze informační a vzdělávací charakter. V žádném případě nenahrazují osobní konzultaci v ordinaci praktického lékaře/pediatra nebo osobní konzultaci v homeopatické poradně.

Mgr. Andrea Dovalová

Autor: Mgr. Andrea Dovalovákoordinátor sociálních sítí, autorka článků, učitelka

Andrea je "duší" sociálních sítí Světa homeopatie. Jejich prostřednictvím je s Vámi každý den. Sdílí na nich vše, co se děje ve Světě homeopatie, ale i v dalších oblastech zdravého životního stylu. Naše čtenáře velmi inspiruje. Nejvíce čerpá ze svých životních zkušeností. Andrea je učitelkou (velmi kreativní), svou pozornost už několik let věnuje téměř výlučně svým čtyřem dětem. Zajímá ji zdravé stravování, sama vymýšlí originální recepty, kombinuje suroviny zdánlivě neslučitelné a vytváří z nich neuvěřitelné dobroty. O mnohé z nich se s Vámi ráda podělí. Má ráda ekologii, soběstačnost a nezávislost, miluje hudbu a přírodní tanec. Věnuje se různým výtvarným technikám.

"Díky svým dětem jsem se naučila zaměřit se více na to, jaké léky nám nabízí příroda. Už několik let v naší rodině používáme preventivně i léčebně bylinky, homeopatii, aromaterapii..."

 

Mohlo by vás také zajímat:
Reklama: Homeopatická lékařská asociace

Tento text byl zobrazen / vytisknut z webu Svět Homeopatie, s.r.o. (http://www.svethomeopatie.cz) dne 26.5.2019 05:12

COPYRIGHT © 2010 - 2019 Svět Homeopatie All rights reserved.
Kopírování a šíření materiálů je možné pouze se souhlasem provozovatele webu, Homeopatické lékařské asociace (redakce@svethomeopatie.cz).
Mobilní verze