Navigace po stránce

Víte, že ...

Víte, že Agaricus muscarius je muchomůrka červená? Je to tzv. létací houba šamanů, přidávala se do piva nebo jiných povzbuzujících nápojů, intoxikace je podobná požití alkoholu. V homeopatickém ředění je to lék na tikové projevy v obličeji, neuralgie trojklanného nervu a výborný lék na omrzliny, kdy má pacient pocity brnění a mravenčení (podáváme v ředění 9 C 3x denně 5 granulí).

Reklama: Nakladatelství grada doporučuje

Naši partneri

Logo HLA
Logo Studium Homeopatie

Není tuk jako tuk

Autor: PharmDr. Jana Strieglerová

Tuky patří mezi základní pilíře výživy. Je dobré znát některé informace, abychom si mohli vybrat ty tuky, které jsou pro tělo prospěšné.

Ilustrační foto

Základní dělení tuků je na rostlinné a živočišné. Naše babičky používaly v kuchyni hlavně sádlo, slaninu, občas trochu másla nebo lisovaného oleje. Tuk byl vzácný a šetřilo se jím. Chleba namazaný sádlem byla sváteční záležitost třeba jen jednou za týden. Navíc naši předci celé dny fyzicky pracovali na poli nebo v lese.

V dnešní době je to jiné. Konzumní a sedavý způsob života vede často k přejídání a nemocem. V historii lidstva nikdy nebyl takový nadbytek jídla jako v dnešní době. Pokud se chceme zdravě stravovat, je třeba odolat některým výdobytkům dnešního moderního světa a zapojit zdravý selský rozum.

Rostlinným zdrojem tuků jsou oleje lisované ze semen. Podle způsobu zpracování je dělíme:

  • Lisování za studena – mechanické lisování mezi mlecími kameny nebo nerezovými válci. Při tomto procesu vzniká třecí teplo, které by nemělo přesáhnout 40 – 50°C. Kontrola teploty při lisování je důležitá, výrobci se liší tím, jak pomalé a šetrné lisování provádí. Oleje lisované za studena obsahují vitamíny rozpustné v tucích (A,D,E,K), lecitin, minerály, karotenoidy, chlorofyl, antioxidanty,... Přítomnost těchto látek poznáme i podle sedimentu na dně láhve. Tyto látky se jinými úpravami olejů odstraňují (rafinace, ztužování). Především u olejů obsahujících omega 3 mastné kyseliny (lněný a konopný) je třeba lisovat a skladovat s největší opatrností. Tyto oleje mají velmi krátkou dobu použitelnosti (asi 3 měsíce) a je třeba je skladovat ve tmě a chladu, jinak se kazí a žluknou.
  • Rafinace – proces, kterým se odstraňují z olejů důležité látky – tzv. sediment, který ale obsahuje mnoho prospěšných látek. Rafinace probíhá za vysoké teploty a pomocí rozpouštědel. Rafinovaný olej je bez zápachu, bez sedimentu, má delší dobu použitelnosti a vyšší kouřový bod.
  • Hydrogenace (ztužování tuků) – probíhá za vysokých teplot. Hydrogenací se vyrábí margaríny. Při tomto procesu výroby vznikají trans–mastné kyseliny, které podporují srdečně cévní onemocnění, zvyšují hladinu cholesterolu v krvi, přispívají k rozvoji diabetu 2.typu a vedou k nadváze. Trans-mastné kyseliny vznikají také při přepalování tuků a olejů. Kouřový bod (smoking point) - je teplota, při které se tuk nebo olej začíná rozkládat, znehodnocuje se a stává se škodlivým. Je to tzv. teplota přepálení. Při přepálení tuků vznikají plyny, volné radikály a další škodlivé látky. Je dobré znát kouřový bod olejů, které doma používáme. Rafinovaný olej má kouřový bod třeba i dvojnásobně vyšší než olej lisovaný za studena. Např. olivový olej extra panenský má kouřový bod 160 – 190°C a rafinovaný 238°C, slunečnicový olej nerafinovaný 107°C a rafinovaný 227°C.

Tuky obsahují mastné kyseliny, které se podle délky a uspořádání řetězce dělí na nasycené a nenasycené.

  • Nasycené mastné kyseliny jsou obsaženy hlavně v živočišných tucích (sádlo, máslo, maso, uzeniny, sýry), ale i v kokosovém a palmovém tuku. Tyto nasycené mastné kyseliny přispívají k rozvoji kardiovaskulárních onemocnění a v našem jídelníčku by proto měly tvořit velmi malou část.
  • Nenasycené mastné kyseliny se dále dělí na: 

- omega 9 mastné kyseliny - mononenasycené (kys.olejová). Je obsažena hlavně v olivovém a avokádovém oleji. Má celkově pozitivní vliv na zdraví

- omega 6 mastné kyseliny - polynenasycené (kys.linolová). Nachází se ve většině olejů, hlavně slunečnicovém, kukuřičném, světlicovém, sojovém a v olejích z klíčků. Podporují zdravý růst a vývoj organismu, mozkové funkce, tvorbu kůže a růst vlasů. Snižují hladinu cholesterolu v krvi.

- omega 3 mastné kyseliny (kys.alfa linolenová, kys.eikosapentaenová a kys.dekosahexaenová). Zdrojem jsou ryby, mořské plody a lněný a konopný olej. Jsou to tzv. esenciální mastné kyseliny, naše tělo si je nedokáže vyrobit. Jejich příjem musíme zajistit ve stravě. Podporují funkci mozku, srdce a cév.

Důležitý je také poměr omega 6 a omega 3 mastných kyselin. V dnešní době totiž konzumujeme příliš omega 6 a zapomínáme na omega 3.

Látky obsažené v olejích lisovaných za studena (vitamíny, minerály, lecitin, chlorofyl, karotenoidy,...) mají v našem organismu velmi dobrou biologickou dostupnost. To znamená, že dobře prostupují přes stěnu tenkého střeva do krve a z krve dále k cílovým tkáním.

V domácnostech je v dnešní době nejčastěji používaný olivový olej. Abychom koupili ten opravdu kvalitní, vyplatí se číst etikety. Důležité je sledovat obsah volných mastných kyselin, které jsou důležitým ukazatelem kvality. Čím nižší je jejich obsah, tím šetrněji proběhlo lisování.

Na trhu je několik druhů olivového oleje:

  • Olivový olej extra panenský (extra virgin) – je nejkvalitnější, z prvního lisování. Volné mastné kyseliny nesmí překročit 1 %
  • Olivový olej panenský (virgin) – je méně kvalitní, obsah volných mastných kyselin je 1-2%
  • Rafinovaný – je chemicky upravený a lisovaný za vysoké teploty a tlaku
  • Olivový olej – směs panenského (25%) a rafinovaného
  • Matolinový – z posledního lisování slupek a pecek. Je to zbytkový olej té nejhorší kvality, používá se hlavně na technické účely

Co sledovat na etiketě při nákupu olivového oleje?

  • ⁃ obsah mononenasycených mastných kyselin - měl by být vyšší jak 70%
  • ⁃ obsah polynenasycených mastných kyselin - 7-8%
  • ⁃ obsah nasycených mastných kyselin - měl by být nižší jak 13%

Pokud nejsou na etiketě tyto údaje uvedeny, tak raději olej nekupujte.

Další oleje, které je dobré mít doma (naše oblíbené):

  • Dýňový olej – má nádhernou tmavě zelenou barvu. Obsahuje velké množství hořčíku, který způsobuje uvolnění kosterní svaloviny. Je proto vhodný jako prevence křečí v lýtkách, hlavně pro sportovce a těhotné ženy. Já ho doporučuji užívat vnitřně i mazat na břicho a lýtka. Dýňový olej dále obsahuje vysoký obsah vitamínu E. Používejte výhradně ve studené kuchyni, vařením se zbytečně ničí cenné látky.
  • Sezamový olej – obsahuje velké množství vápníku, je vhodný jak pro vnitřní užití, tak k masáži těla.
  • Makový olej – obsahuje velké množství vápníku, je skvělým doplňkem pro děti v období rychlého růstu, pro sportovce. Je dobré ho přimíchat do masážní směsi pro děti – hlavně večer před spaním. Má blahodárný a uklidňující vliv na psychiku.
  • Lněný a konopný olej – obsahují velké množství kyseliny alfa linolenové (omega 3). Pro vegetariány slouží jako náhrada rybího tuku. Je dobré ho užívat při zvýšené psychické námaze (děti školou povinné, studenti, lidé pracující ve stresu...). Má blahodárný vliv na kardiovaskulární systém a funkce mozku.

Při nákupu olejů je dobré sledovat etikety – složení a dobu použitelnosti. Nejlepší je znát dobrého výrobce o kterém víte, že oleje lisuje šetrně. Doma oleje uchováváme v temnu a při teplotě do 20°C. Většina olejů nepotřebuje být v lednici (kromě konopného a lněného). Pokud jsou oleje na světle a v teple, dochází v nich k chemickým rekcím, které snižují jejich kvalitu i trvanlivost. Oleje by měly být v tmavých skleněných lahvích. My máme doma vždy maximálně 4–5 druhů olejů (olivový, lněný, sezamový a dýňový), abychom je stihli včas spotřebovat.

Upozornění: Informace o homeopatické léčbě akutních i chronických nemocí publikované na stránkách svethomeopatie.cz mají pouze informační a vzdělávací charakter. V žádném případě nenahrazují osobní konzultaci v ordinaci praktického lékaře/pediatra nebo osobní konzultaci v homeopatické poradně.

PharmDr. Jana Strieglerová

Autor: PharmDr. Jana StrieglerováFarmaceutka, homeopatka, výživová poradkyně

Od dětství jsem tíhla k přírodě. Jako studentka střední zdravotnické školy jsem si v nemocnici často kladla otázku, jak je možné, že někteří lidé jsou nemocní a jiní zase zdraví. Brzy jsem si uvědomila, že každý je za svůj život a své zdraví zodpovědný. Že jsme prostě takoví, jaký život žijeme, jak jíme, myslíme, jak se hýbeme. Později, jako studentka farmaceutické fakulty jsem dospěla k názoru, že nechci jít cestou chemie a synteticky vyráběných látek. Jsem tedy na cestě přírodního způsobu života, zdravého stravování a přírodní léčby a velmi vděčím náhodě, která mě přivedla k homeopatii. Díky homeopatii je život můj i mojí rodiny mnohem pestřejší, protože když jsme zdraví, můžeme si ho daleko více užívat. Touha po rozšiřování si obzorů přírodní léčby mě dovedla ke studiu výživy. Ráda své zkušenosti s homeopatií předávám dál a homeopatika používám v lékárně i ve své praxi výživového poradce.

Mohlo by vás také zajímat:
Reklama: Homeopatická lékařská asociace

Tento text byl zobrazen / vytisknut z webu Svět Homeopatie, s.r.o. (http://www.svethomeopatie.cz) dne 26.5.2019 17:12

COPYRIGHT © 2010 - 2019 Svět Homeopatie All rights reserved.
Kopírování a šíření materiálů je možné pouze se souhlasem provozovatele webu, Homeopatické lékařské asociace (redakce@svethomeopatie.cz).
Mobilní verze