Navigace po stránce

Víte, že ...

Pampeliška (Taraxacum) obsahuje vitamin A. List pampelišky obsahuje více betakarotenu než mrkev, rovněž květ je bohatý na karotenoidy. Obsahuje i vitamin B, C a D, který vedle pampelišky obsahuje z rostlin už jen kopřiva, petržel, oves, avokádo a houby. Při dnešních pokusech prováděných v Japonsku a USA na myších bylo pozorováno, že pampeliška působí proti rakovině a má vliv na imunitu. Taraxacum je rovněž výborný homeopatický lék na žaludeční a žlučníkové záchvaty a na bolesti hlavy žaludečního původu. Doporučuje se na jaře k detoxikaci jater a žlučníku v ředění 5 CH 2x denně 5 granulí.

Reklama: Nakladatelství grada doporučuje

Naši partneri

Logo HLA
Logo Studium Homeopatie

Zpomalený metabolismus

Autor: Ing. Ludmila Pszczolková

S pojmem zpomalený metabolismus jsem se setkávala poměrně často, ještě v době, kdy jsem se zaměřovala na „hubnoucí klienty“. Někteří z nich měli pocit, že problém jejich nadváhy je zpomalený metabolismus, což jen v některých případech byla i pravda. Na druhou stranu si za to vždy mohli oni sami.

Ilustrační foto
Zdroj: Lucie Nestrašilová

Abychom pochopili pojem zpomalený metabolismus, musíme se zastavit u pojmu bazální metabolismus (BMR). Bazální znamená základní – to je v našem případě množství energie, kterou naše tělo potřebuje pro pokrytí základních životních a metabolických funkcí. Je to energie potřebná pro fungování svalu (nejen lýtkového, ale i srdečního), mozku, pro dýchání, pro funkci ledvin, jater, plic atd. Je to energie, kterou by naše tělo spotřebovalo v případě, kdy bychom jen leželi v posteli, nic nedělali a ani na nic nemysleli. V žádném případě by žádná dieta a omezení nemělo jít pod tuto hodnotu. Zní to logicky, samozřejmě. Bohužel se ale můžete někdy setkat i s tím, že doporučený denní příjem je nižší, nebo stejný jako hodnota bazálního metabolismu.

Jak zjistit hodnotu bazálního metabolismu?

Určitě i Vy si kladet tuto otázku. Není to ale úplně jednoduché, nejpřesnější hodnotu získáte na specializovaných pracovištích. Jednou z možností je nepřímá kalorimetrie, kdy se měří množství spotřebovaného kyslíku za určitou dobu. Získaná hodnota je přesnější než například hodnota spočítaná podle vzorce, který je různý pro muže a ženy a zohledňuje výšku, hmotnost i věk (stačí si najít Harris-Benedictův vzorec).

Normální 40letá žena vysoká 165 cm a vážící 65 kg by měla podle uvedeného vzorce bazální metabolismus 5 800 kJ. Když se ovšem podíváte na některé diety, setkáte se i s doporučeným denním příjmem 4 500 kJ. Co se ale stane, když bude člověk takto hladovět? Kromě toho, že bude hladový, nervózní a vystresovaný? Tělo musí přežít, a tak se naučí šetřit – zpomalí metabolické pochody, aby nespotřebovalo tolik energie. A zpomalený metabolismus je na světě! Podobně se naučí organismus reagovat i v případě, kdy mu nedopřejete dobrou snídani nebo když málo spíte. To jsou hlavní a asi nejčastější příčiny vzniku zpomaleného metabolismu.

A jaké jsou důsledky?

Samozřejmě je to nadváha, se kterou se pak loučíte opravdu velmi těžko, a stojí vás to neuvěřitelně hodně sil. Ale – můžete si za to sami. Zní to krutě? Ano, ono to je kruté. K vašemu tělu!

Žádné rychlé ani jednoduché řešení však bohužel nečekejte. Trvá rok až dva, než vám tělo uvěří, že nebude znovu hladovět, a dovolí si více spalovat. Budete potřebovat svaly, aby doslova rozhýbaly a rozproudily metabolismus – proto budete potřebovat kvalitní příjem a dostatečný výdej.

Bude tedy třeba se naučit:

  • pravidelně jíst (v menších porcích, zdravé potraviny a nezapomínat na snídaně),
  • být zdravě aktivní (nejlepší aktivitou v každém věku je chůze, alespoň 40 minut denně, klidně to může být i „rozkouskováno“; máte-li sedavé zaměstnání, najděte způsob, jak se minimálně 1 krát za hodinu postavit a protáhnout nebo udělat několik dřepů; k tomu je nutné přidat kardio aktivity – rekreační běh, kolo, plavání),
  • chodit včas spát (nutný je i odpočinek – pamatujte si, že nejkvalitnější spánek je do půlnoci a že spát bychom měli v čistém, větraném pokoji bez světelného šumu a bez všech zářičů – počítačů, tabletů a mobilních telefonů).

Jen díky pravidelnému režimu jídla a pravidelné pohybové aktivitě se může ze zpomaleného metabolismu stát metabolismus zdravý, dobře fungující a dobře spalující.

Upozornění: Informace o homeopatické léčbě akutních i chronických nemocí publikované na stránkách svethomeopatie.cz mají pouze informační a vzdělávací charakter. V žádném případě nenahrazují osobní konzultaci v ordinaci praktického lékaře/pediatra nebo osobní konzultaci v homeopatické poradně.

Ing. Ludmila Pszczolková

Autor: Ing. Ludmila Pszczolkovánutriční poradce

S homeopatií jsem se setkala v roce 1995 díky svým dětem, kterým mnohokrát pomohla při potížích závažných i méně vážných. Stala se pro mne nejen léčbou první volby, ale i životní filozofií. Více než 10 let pracuji jako asistent lékaře homeopata. Pacienti, a hlavně mé děti a jejich alergie mě přivedly k otázkám zdravé výživy. V roce 2011 jsem ukončila kurz nutričního poradce a můj přístup ke klientům v nutriční poradně je podobný jako v ambulanci lékaře homeopata - každý člověk je jedinečný, každý potřebuje jiný přístup. A stejně jako lékař homeopat učí své pacienty respektovat své tělo, tak se i já snažím ukázat klientům, že každý člověk podvědomě ví, jakou stravu potřebuje. Potřebujeme se jen znovu naučit to, co jsme už zapomněli – naslouchat svému tělu a vážit si ho. 

Mohlo by vás také zajímat:
Reklama: Homeopatická lékařská asociace

Tento text byl zobrazen / vytisknut z webu Svět Homeopatie, s.r.o. (http://www.svethomeopatie.cz) dne 26.5.2019 17:11

COPYRIGHT © 2010 - 2019 Svět Homeopatie All rights reserved.
Kopírování a šíření materiálů je možné pouze se souhlasem provozovatele webu, Homeopatické lékařské asociace (redakce@svethomeopatie.cz).
Mobilní verze