Navigace po stránce

Víte, že ...

Sedmikráska (Bellis perenis) byla ve středověku často používanou rostlinou? V mnoha částech Evropy bylo zvykem mísit šťávu ze sedmikrásek s mlékem a dávat ji štěňatům. Psíci pak nerostli a zůstávali jako mazlíčci, které si paničky dávaly na klín. V homepatii je lékem první volby při poranění hlubokých tkání a po velkých chirurgických výkonech (podáváme v ředění 9 CH 3x denně 5 granulí). Je i výtečným lékem starých dělníků zahradníků, které bolí záda v bederní oblasti a také při poškození páteře u profesionálních řidičů (podáváme v ředění 15 CH 2-3x denně 5 granulí).

Reklama: Nakladatelství grada doporučuje

Naši partneri

Logo HLA
Logo Studium Homeopatie

Jak zvládat pracovní stres?

Autor: Ing. Mgr. Lenka Vajsarová

...aneb uchopte svoji individuální strategii zvládání stresu a tu používejte pro svůj klid. Dnešní uspěchaná doba je plná stresu. Existuje spousta doporučení, knih a návodů, jak se ve stresové situaci zachovat, co dělat a jak stres zvládnout. Na zvládání náročných situací je ale užitečné se dívat očima jednotlivce. Pochopení a využívání vašich individuálních strategií zvládání stresu vám může být velkým pomocníkem.

Ilustrační foto
Zdroj: Lucie Nestrašilová

Stres je téma, které je v mé homeopaticko-psychologické poradně často skloňovaným a řešeným tématem. Zjišťuji, že je důležité, aby způsob, jak se stresovou situací naložíme, byl v souladu s naší individuální osobností, psychomotorickým tempem (rychle x pomalu), hodnotami a možná i světonázorem.

Chtěl bych zůstat nad věcí, ať se v práci děje cokoliv. Chtěl bych být ve svém klidu a vždy mít svůj nadhled a nechci se už cítit vyčerpaný a demotivovaný. Chtěl bych něco, třeba rituál, který když udělám, tak stres zmizí a já budu ve svém klidu pracovat dál.“

Při tomto zadání od klienta, se ptám: A co děláte, když jste ve stresu, co vám nejlépe pomůže náročnou situaci překonat? Následuje chvíle přemýšlení...

Existují strategie, které jsou v pracovním prostředí lépe použitelné, ale vždy je důležitější vaše individualita, co konkrétně vám pomůže stres překonat. V tomto článku se zaměříme na tzv. konstruktivní strategie, tzn. takové, jejichž používání vám pomůže stres zvládat snáz.

Je několik možných způsobů, jak se se stresem vyrovnat, a každému z nás funguje něco jiného. Někomu pomáhá, když vůbec „nesestoupí ze svého obláčku“, zkrátka danou situaci podhodnotí, tzn., že jí vůbec nedá svoji pozornost a nenechá u sebe rozběhnout psychicko-somatický proces, který stres startuje. Prostě tento problém není důležitý.

Jinou metodou je odmítání viny, jinými slovy „já nic, já muzikant“. V očích tohoto člověka je za příčinou problému kdokoliv jiný a cokoliv jiného, ale nikdy ne on sám / ona sama. Pro některé je tento způsob plně zvnitřněný, pro jiné může být možnou inspirací, jak se také dá se stresem nakládat.

Pro některé je nejlepším způsobem, jak naložit se stresovou situací, odklon. Nechají „bojiště“ tak, jak je, a jdou dělat něco jiného, např. přepnou obrazovku svého počítače na jinou práci, zajdou do fitness centra apod. Jejich životním heslem je: „Nic se nejí tak horké, jak se to uvařilo“. A až se stresová situace trochu uklidní, vracejí se zpět a pokračují svým tempem a se svým nadhledem.

Strategie, která je dost často vlastní ženám, je „udělám si radost“. Touto „radostí“ může být pěkný zážitek, nová kabelka, moderní doplněk, prostě něco, co určitým způsobem odvede pozornost a navodí pocity pohody a štěstí. Muži si „kabelky“ nekupují, u nich najdeme jiné „radosti“, třeba dobré víno, novou PC hru, film nebo motorku.

Další způsob, jak se se stresem vyrovnat, je ovládnout situaci. V pracovním prostředí se s touto strategií setkáme dost často. Znamená zjistit, co je příčinou, jaké jsou možnosti řešení a jak situaci změnit, upravit, aby přestala být stresovou.

Pracovně hojně používanou možností je tzv. „poker face“, maska hráče pokeru, který na sobě nedá nic znát. Někomu toto může vyhovovat, protože nedává svým „protihráčům“ znát, že se u něj něco děje, ale je důležité, aby později tento nahromaděný stres „vyšel“ ven.

Některým lidem pomáhá, když si sami řeknou „to dám, na to přece mám“, nebo když jim někdo jiný říká „jsi prostě jednička, ty to zvládneš“. Tato strategie je hodně oblíbená u sportovců nebo u těch, kteří rádi soutěží, protože výhra jim dává pocit své vlastní hodnoty a užitečnosti.

Jiným lidem je ve stresových situacích nejlepším pomocníkem „kamarád/ka vrba“ neboli „sdílená starost, poloviční stres“. Takovým lidem se uleví především tím, že svůj stres mohou někomu odvyprávět, tak danou situaci znovu prožít a tím se s ní definitivně vyrovnat.

Následuje důležitá otázka: „Které z výše zmíněných způsobů vám jsou blízké, co děláte, když jste ve stresu?

A zde se dostáváme do místa, kde se naše individuální strategie zvládání stresu rozcházejí, a je na každém jednotlivci, aby si vybral, která je jeho cesta či cesty, jež ho v okamžiku stresu dovedou zpět do vnitřního klidu.

A pak je potřebné se na stres připravit. Takže pokud jste si právě ujasnili, že vaší strategií je např. „kamarád/ka vrba“, je vaší cestou mít dostatek takových kamarádů a kamarádek, se kterými můžete své trápení sdílet. Pokud je Vám blízký „odklon“, nebojte se čas od času, když je to potřeba, „přepnout obrazovku“ a dělat něco jiného.

V neposlední řadě nezapomeňte, že se stresem vám může pomoci homeopatie. Základními léky na stres jsou určitě Gelsemium, Argentum nitricum a Nux vomica (pro více detailů o homeopatických lécích viz článek Pracovní pohovor).

Na zvládnutí stresu je třeba se připravit a své strategie mít pod kontrolou! Před tím, než jste uměli číst a počítat, jste se to také nejprve ve škole učili.

Téma na příště: Strategie zvládání stresu, které spíše omezujte.

Upozornění: Informace o homeopatické léčbě akutních i chronických nemocí publikované na stránkách svethomeopatie.cz mají pouze informační a vzdělávací charakter. V žádném případě nenahrazují osobní konzultaci v ordinaci praktického lékaře/pediatra nebo osobní konzultaci v homeopatické poradně.

Ing. Mgr. Lenka Vajsarová

Autor: Ing. Mgr. Lenka Vajsarovápsycholožka, homeopatka, www.HarmonieCelku.cz

Homeopatii vnímám jako úžasnou metodu pro celostní práci s jednotlivcem v rámci psychologicko-koučovacích sezení, které se zaměřují jak na pracovní oblast jedince, tak i na řešení individuálních psychických či psychosomatických záležitostí.

Mým pracovním mottem je pracovat s člověkem v jeho celistvosti. Zastávám názor, že pouze změna celku může vést ke změně částí.

V první části svého profesního života jsem se věnovala především firemnímu poradenství a psychologii v oblasti personálního řízení. Pro celostní pohled na jedince jsem později začala používat homeopatii a další metody pro odblokování stresu. V současnosti pracuji ve své soukromé psychologicko-homeopatické poradně www.HarmonieCelku.cz.

Vystudovala jsem ekonomii na ČVUT a psychologii na FFUK a později homeopatii na mezinárodní škole klinické homeopatie CEDH.

Mohlo by vás také zajímat:
Reklama: Moje arnika léčivá pomocnice

Tento text byl zobrazen / vytisknut z webu Svět Homeopatie, s.r.o. (http://www.svethomeopatie.cz) dne 13.12.2019 16:11

COPYRIGHT © 2010 - 2019 Svět Homeopatie All rights reserved.
Kopírování a šíření materiálů je možné pouze se souhlasem provozovatele webu, Homeopatické lékařské asociace (redakce@svethomeopatie.cz).
Mobilní verze