Navigace po stránce

Víte, že ...

Pampeliška (Taraxacum) obsahuje vitamin A. List pampelišky obsahuje více betakarotenu než mrkev, rovněž květ je bohatý na karotenoidy. Obsahuje i vitamin B, C a D, který vedle pampelišky obsahuje z rostlin už jen kopřiva, petržel, oves, avokádo a houby. Při dnešních pokusech prováděných v Japonsku a USA na myších bylo pozorováno, že pampeliška působí proti rakovině a má vliv na imunitu. Taraxacum je rovněž výborný homeopatický lék na žaludeční a žlučníkové záchvaty a na bolesti hlavy žaludečního původu. Doporučuje se na jaře k detoxikaci jater a žlučníku v ředění 5 CH 2x denně 5 granulí.

Reklama: Nakladatelství grada doporučuje

Naši partneri

Logo HLA
Logo Studium Homeopatie

Sůl – dobrý sluha, zlý pán

Autor: Lucie Pilátová

Solíte hodně? Pak pozor na různé neduhy, které vznikají z přemíry solení. Solíte málo? Taky špatně, protože sůl nám dodává sodík, draslík, jód a další důležité látky. Kdo se má v té soli tedy vyznat. Zkusili jsme to za vás… 

Ilustrační foto
Zdroj: sxc

Mimochodem, věděli jste, že sůl je jednou z nejstarších obchodních komodit? V šestnáctém století dokonce vedla z Alp do Čech solná stezka, které se říkalo Zlatá. Kromě dochucování jídel se sůl v minulosti hojně používala jako konzervační prostředek ke zvýšení trvanlivosti masa, ryb apod. Dokonce sloužila i jako platidlo ve formě pytlíků soli.

Proč solit?

Chlorid sodný, což, jak si možná vzpomenete z hodin chemie, je jedlá sůl. Tělo si ho neumí vyrobit, ale protože jsou ionty sodíku a chlóru pro náš organismus důležité například tím, že napomáhají k udržování rovnováhy tekutin v těle, správné funkci nervů, svalů a srdce a regulují krevní tlak, je třeba je tělu dodat.

Sůl, a zejména mořská, napomáhá našemu tělu také zevně. Koupání v moři má pozitivní vliv na naši pokožku, zbavuje ji nečistot a díky minerálům a stopovým prvkům rovněž regeneruje. Koupel s mořskou solí si dnes už můžete připravit i v domácích podmínkách, což je vzhledem k povzbuzujícím účinkům na organismus jistě nesporná výhoda.

Všeho s mírou

Podle Světové zdravotnické organizace WHO by denní příjem soli neměl přesáhnout 5 gramů. To představuje přibližně jednu kávovou lžičku. Jelikož patříme k suchozemským národům, je vhodné přijímat sůl obohacenou jódem. Ovšem pozor, spotřeba soli se řídí hlavně zdravotním stavem a fyzickými aktivitami každého z nás. Šetřit s ní by proto měli hlavně lidé s vysokým krevním tlakem, starší lidé a děti. V některých extrémních případech může dojít v organismu i k nedostatku soli. Ten se projevuje nadměrnou žízní, únavou, svalovými křečemi, mdlobami. Většinou se tak děje po velkém fyzickém vypětí nebo onemocnění, při němž se hodně potíme. Tento deficit lze ale snadno doplnit minerálkami nebo iontovými nápoji.

Rádi hodně solíte?

Pak vězte, že se vám může zvýšit krevní tlak a vystavujete se riziku infarktu, mrtvice, rakoviny žaludku atd. Přemíra soli navíc zatěžuje játra, ledviny, způsobuje otoky, snižuje hladinu draslíku. Lidé, kteří hodně solí, mohou trpět také na migrény. A pozor, nadměrné množství soli například u malých dětí vyvolává chuť na sladké. Tedy je to i jeden z důvodů narůstající dětské nadváhy až obezity.

Vždyť skoro nesolím

Ano, může se vám zdát, že solíte málo. Jenže sůl lze přijímat i tzv. skrytou cestou prostřednictvím potravin. Proto je vhodné se vyhýbat uzeninám, nakládané zelenině, pytlíkovým polévkám, kuchyňským dochucovadlům nebo polotovarům. Rovněž je ale třeba si dát pozor na minerální vody. Rádi u televize mlsáte brambůrky, slané tyčinky, oříšky a další dobrůtky? I tudy se do vašeho těla sůl dostává…

Jak omezit solení

Jde to. Jen je třeba si uvědomit pár faktů. Tím nejdůležitějším je skutečnost, že chuť na slané je vypěstovaná. Pokud hodně solíte, normálně osolené jídlo se vám bude zdát nedosolené, tak si ho dosolíte, po čase se vám bude zdát ještě méně a zase si víc osolíte… Tohoto návyku se lze naštěstí zbavit. V první řadě vám pomohou bylinky, kterými nahradíte velkou část soli. Pokud nemáte zahradu, dnes je lze s úspěchem pěstovat i za oknem. Než začnete solit, přidejte do jídla houby, víno, cibuli, citron. Nevařte z polotovarů. Do jídelníčku přidejte čerstvou zeleninu a ovoce. Solte jenom při vaření a nikoli ještě u stolu. Jak už jsme zmínili výše, pozor na minerálky a další nápoje. Počítejte s tím, že chuť si bude na solení odvykat přibližně jeden měsíc až čtvrt roku.

 

Upozornění: Informace o homeopatické léčbě akutních i chronických nemocí publikované na stránkách svethomeopatie.cz mají pouze informační a vzdělávací charakter. V žádném případě nenahrazují osobní konzultaci v ordinaci praktického lékaře/pediatra nebo osobní konzultaci v homeopatické poradně.

Lucie Pilátová

Autor: Lucie Pilátovánovinářka

"Mám ráda inteligentní humor, napínavé detektivky, dobré víno a jídlo, různé kouty světa, baví mě život a živí mě písmenka."

Moje moto: "... o životě s nadhledem a ironií, jedině tak se totiž z toho všeho nezblázníte:-)"

Mohlo by vás také zajímat:
Reklama: Homeopatická lékařská asociace

Tento text byl zobrazen / vytisknut z webu Svět Homeopatie, s.r.o. (http://www.svethomeopatie.cz) dne 19.4.2019 20:27

COPYRIGHT © 2010 - 2019 Svět Homeopatie All rights reserved.
Kopírování a šíření materiálů je možné pouze se souhlasem provozovatele webu, Homeopatické lékařské asociace (redakce@svethomeopatie.cz).
Mobilní verze