Navigace po stránce

Víte, že ...

Pampeliška (Taraxacum) obsahuje vitamin A. List pampelišky obsahuje více betakarotenu než mrkev, rovněž květ je bohatý na karotenoidy. Obsahuje i vitamin B, C a D, který vedle pampelišky obsahuje z rostlin už jen kopřiva, petržel, oves, avokádo a houby. Při dnešních pokusech prováděných v Japonsku a USA na myších bylo pozorováno, že pampeliška působí proti rakovině a má vliv na imunitu. Taraxacum je rovněž výborný homeopatický lék na žaludeční a žlučníkové záchvaty a na bolesti hlavy žaludečního původu. Doporučuje se na jaře k detoxikaci jater a žlučníku v ředění 5 CH 2x denně 5 granulí.

Reklama: Viburcol pro klidné dítě

Naši partneri

Logo HLA
Logo Studium Homeopatie

Nordic Walking – přirozený pohyb na čerstvém vzduchu

Autor: MUDr. Eva Kettmannová

Teď v listopadu je toto téma zvlášť aktuální - dny se zkracují, v sychravém počasí začínáme pociťovat klouby, energie ubývá. Mnozí z nás se dostávají do bludného kruhu - méně pohybu, horší nálada, ještě méně pohybu, horší spánek, další zhoršení nálady někdy až deprese... Jak všichni dobře víme - sport je jednoznačně nejlepší prevencí uvedených potíží! 

Ilustrační foto
Zdroj: www.chodec.com

Dnes vám představíme Nordic Walking. Je to outdoorový sport, kterému se můžete věnovat 365 dní v roce. Tedy i v listopadu. Lze jej provozovat jak ve městě, tak na horských stezkách. Zapojujete při něm až 90% svalů v těle. Podle definice se jedná o chůzi za použití speciálních holí, které odlehčují kloubům dolní poloviny těla a zároveň zapojují do pohybu i horní části těla - ruce a ramena. Na podrobnosti, užitečné rady a samozřejmě zkušenosti s homeopatickými léky se ptáme paní Evy Kotasové lektorky Nordic Walkingu školy www.chodec.com.

V čem je rozdíl mezi „obyčejnou“ chůzí a Nordic Walkingem?

Při Nordic Walkingu zapojíme oproti běžné chůzi mnohem více svalů (aktivně pracují paže, zádové a břišní svaly) a zároveň tak odlehčíme nohám. Také ujdeme delší vzdálenost s menší únavou a mnohdy i tempo je rychlejší než při chůzi bez holí.

Jaká jsou zdravotní omezení?

V případě, že můžete chodit bez opory (např. bez francouzských holí) a máte pohyblivé všechny 4 končetiny, nevím o žádných omezeních. Tento sport je doporučován lidem s osteoporózou, artrózou nebo srdečními problémy (velice dobře se při této pohybové aktivitě hlídá tepová frekvence). Také je to vhodný pohyb pro všechny, kteří chtějí zlepšit držení svého těla a odbourat bolesti v zádech. Při správné technice se zapojí téměř celé tělo, proto se Nordic Walking doporučuje i jako vhodný trénink pro sportovce nebo ty, kteří chtějí redukovat svou váhu.

Nordic Walking je fyziologický pohyb, proto je vhodný pro všechny věkové kategorie. Máte zkušenost i s „nesportovními“ typy?

Nordic Walking je nejen sport, ale především přirozený pohyb, do kterého se díky holím aktivně zapojí i horní polovina těla. Základem je správně provedená technika, rychlé tempo není podmínkou. Proto i ti, kteří běžně nesportují tomuto „procházení se s holemi“ často propadnou. Je to fajn příležitost si popovídat s kamarádkou, vyvenčit psa, nebo si "jen" pročistit hlavu.

Předpokládám, že tento „monotónní“ pohyb není příliš lákavý pro děti, nebo se mýlím?

Je to různé. Vždy záleží na tom, jak jsou děti vychovávány rodiči. Na kurzech i výletech se nám občas děti objeví a většinou to končí tak, že jim pak rodiče kupují jejich vlastní hole:-) Je to fajn sport, který může rodina dělat společně, je při něm prostor si povídat a poznávat nová místa.

Když se rozhodnu začít s Nordic Walkingem, co všechno si potřebuji zakoupit?

Nejdůležitější pro Nordic Walking jsou správné a kvalitní hole a dobré boty. Oblečením (ideálně funkčním, protože lépe odvádí vlhkost od těla) a ostatním vybavením (batoh, vak na vodu, GPS…) se můžete vybavit později. Jde to i bez něj. Mnozí lidé, a to i personál ve sportovních obchodech (je to smutné leč pravdivé), zaměňují hole na Nordic Walking za hole trekové. Je mezi nimi obrovský rozdíl!

Ve zkratce:

Trekové hole slouží pouze jako hole oporové (cca 20 kg na zádech a hurá do kopců) a mají stejné madlo jako hole na sjezdové lyžování s prolisy na prsty a obyčejným poutkem. Zatímco hole na Nordic Walking jsou nejen oporové, ale umožní nám díky speciálnímu poutku = rukavičce, aktivně zapojit do pohybu celé tělo. Díky tomuto uchycení Vám madlo samovolně nevypadne z ruky, což je pro nácvik správné techniky nezbytné. Na trhu je spousta hybridů, které jsou označovány jako hole na Nordic Walking a přitom s nimi mají pramálo společného.

Na co si dát při výběru Nordic Walking holí pozor:

  1. Hole na Nordic Walking jsou prodávány v páru a vždy jsou součástí poutka (levé a pravé) a pár gumových koncovek.
  2. Madlo Nordic Walking holí je štíhlé jako u holí na běžecké lyžování a je na něm poutko (rukavička), které má zvlášť otvor na palec a zvlášť na zbylé prsty a kolem zápěstí si jej připnete pomocí suchého zipu.
  3. Na koncích holí jsou zkosené gumové koncovky.
  4. Nekvalitní materiál přenáší veškeré vibrace (hole se třepou) do paží a způsobuje tak např. tenisový loket, nebo záněty ramene. Proto doporučujeme vyvarovat se laciných holí.

Z vlastní zkušenosti doporučuji koupit kvalitní teleskopické hole. Proč? Jsou to dobře investované peníze do Vašeho zdraví a také ušetřené finance. Koupíte jednou a máte vystaráno. Hole z nekvalitních materiálů budou přenášet větší vibrace do vašich paží, což je nežádoucí. Také Vás může časem obtěžovat nepříjemné cvakání holí, zajíždění jednoho dílu hole do druhého, špatně padnoucí poutka… Kvalitní teleskopické hole si můžete nastavit na správnou délku a přitom se nemusíte obávat, že se Vám budou během chůze zasouvat. Je toho mnoho. Doporučuji si nechat poradit s výběrem holí od zkušeného odborníka, nejlépe od někoho kdo není jen prodejce, ale skutečně s holemi chodí.

Doporučuji také kvalitní sportovní boty. Ideální jsou terénní běžecké boty. Většinou mají odpruženou podrážku, která tlumí dopady. Sama používám běžecké do terénu, neboť mají skvělé odpružení a vím, že mě po delším výletu nebudou bolet paty. Další možností jsou nízké trekové boty, ne příliš tvrdé, s kvalitním profilovaným vzorkem podrážky.

Častým dotazem čtenářek Světa homeopatie.cz je homeopatický recept na hubnutí. Jak je to u Nordic Walkingu?

Nordic Walking je naprosto jedinečný a podle mého názoru i pro tělo šetrný prostředek k hubnutí. Všichni dobře víme, že k hubnutí je potřeba správně zkombinovat stravu, pohyb i relaxaci. A Nordic Walking nám nabízí jak efektivní a zdravý pohyb na čerstvém vzduchu, tak i relaxaci. Pravidelnými vycházkami si krásně vytvarujete postavu, Vaše tělo bude daleko lépe spalovat cukry a následně i tuky a také získáte lepší fyzickou kondici. Doporučuji projít si kurzem Nordic Walkingu, kde Vám instruktoři ukážou správnou techniku a upozorní Vás na možné chyby. Každý má tělo nastaveno jinak, ale většinou po 2 měsících pravidelného pohybu alespoň 3x týdně 60 min. na sobě změnu určitě poznáte! Všechno vychází z hlavy, takže by to měla být radost z pohybu ne nucená muka.

Máte nějakou zkušenost s užíváním homeopatik na svalovou horečku nebo jiné potíže v souvislosti s Nordic Walkingem?

Před třemi lety jsem se přetrénováním organismu dopracovala k silné anémii (chudokrevnosti), bývala jsem hodně unavená, mívala jsem časté křeče a má imunita vůbec nefungovala. Jelikož jsem lektorkou pohybových aktivit na plný úvazek, chtěla jsem se do formy vrátit brzy. Postupně jsem doplňovala železo v kombinaci s homeopatickým lékem Ferrum phosphoricum, které zvyšuje jeho vstřebávání, na imunitu jsem užívala Oscillo a další homeopatický lék, který mi moje homeopatka předepsala na míru. Před tréninkem jsem užívala Arniku. Na kontrolních prohlídkách v nemocnici nevěřili vlastním očím! Z vlastní zkušenosti homeopatickou léčbu upřednostňuji oproti běžným lékům.

 

 

Upozornění: Informace o homeopatické léčbě akutních i chronických nemocí publikované na stránkách svethomeopatie.cz mají pouze informační a vzdělávací charakter. V žádném případě nenahrazují osobní konzultaci v ordinaci praktického lékaře/pediatra nebo osobní konzultaci v homeopatické poradně.

MUDr. Eva Kettmannová

Autor: MUDr. Eva Kettmannováodborný garant, Vice-president HLA, alergolog a klinický imunolog, odborník v homeopatii

Eva je spoluautorkou a  odbornou garantkou Světa homeopatie. Stála  u jeho tvorby a aktivně se podílí na jeho každodenním chodu. Pro budoucnost homeopatie v České republice považuje za nezbytné, aby se v homeopatii erudovaní lékaři podíleli na zvyšování informovanosti pacientů o možnostech této léčby, proto spolu s Lucií vytvořily časopis "Okénko do Světahomeopatie", který je distribuován do čekáren praktických i odborných lékařů. Eva má svou lékařskou praxi zaměřenou dnes již výlučně na celostní medicínu. Kromě homeopatie využívá i Bachovu terapii, Schůsslerovy soli, aromaterapii, gemmoterapii a diagnostickou metodu EAV. Při plánování témat pro Světhomeopatie ji inspirují vlastní pacienti jakož i její čtyři děti.. Odborné kruhy obohacuje jako Viceprezidentka Homeopatické lékařské asociace a lektorka mezinárodní školy klinické homeopatie CEDH. Svůj volný čas ráda tráví v přírodě s nordic walking hůlkami, cvičí jógu a nejraději  čte klasickou literaturu.

Jak sama říká: "Dobrý homeopat musí být trochu psycholog, trochu vědec a současně i umělec, aby dokázal pochopit pacientův problém a najít řešení (nikoliv podle tabulek a guidelinů jako v klasické medicíně). Je to obrovská výzva, nutí člověka, aby se celý život vzdělával, přehodnocoval své názory a postoje a hledal definici slova „zdraví“ v různých oborech a oblastech života. A to mě právě na této metodě fascinuje - je důstojná nejen k pacientovi, ale také k lékaři, dává mu možnost jít svoji vlastní cestou."

 

Motto: „Homeopatie nám lékařům vytrvale připomíná, jakou má naše tělo úžasnou vrozenou schopnost sebeléčení.“

Mohlo by vás také zajímat:
Reklama: Moje arnika léčivá pomocnice

Tento text byl zobrazen / vytisknut z webu Svět Homeopatie, s.r.o. (http://www.svethomeopatie.cz) dne 19.8.2018 14:00

COPYRIGHT © 2010 - 2018 Svět Homeopatie All rights reserved.
Kopírování a šíření materiálů je možné pouze se souhlasem provozovatele webu, Homeopatické lékařské asociace (redakce@svethomeopatie.cz).
Mobilní verze