Navigace po stránce

Víte, že ...

Pampeliška (Taraxacum) obsahuje vitamin A. List pampelišky obsahuje více betakarotenu než mrkev, rovněž květ je bohatý na karotenoidy. Obsahuje i vitamin B, C a D, který vedle pampelišky obsahuje z rostlin už jen kopřiva, petržel, oves, avokádo a houby. Při dnešních pokusech prováděných v Japonsku a USA na myších bylo pozorováno, že pampeliška působí proti rakovině a má vliv na imunitu. Taraxacum je rovněž výborný homeopatický lék na žaludeční a žlučníkové záchvaty a na bolesti hlavy žaludečního původu. Doporučuje se na jaře k detoxikaci jater a žlučníku v ředění 5 CH 2x denně 5 granulí.

Reklama: Nakladatelství grada doporučuje

Naši partneri

Logo HLA
Logo Studium Homeopatie

Výživa před tréninkem

Autor: Ing. Ludmila Pszczolková

Nejprve si musíme říci, co se v těle děje, pokud si těsně před tréninkem dáme nějaké jídlo. Principiálně je to stejné, ať už nás čeká sportovní výkon nebo ne.

Ilustrační foto
Zdroj: Lucie Nestrašilová

Pokud si dáme jídlo s převahou jednoduchých cukrů (sladkosti, bílá mouka, přezrálé ovoce… - potraviny s vysokým glykemickým indexem - GI), přecházejí tyto sacharidy skrze střevní stěnu velice snadno, rychle se dostávají do krve a tak dochází k rychlému zvýšení hladiny glykémie. Tu ale musí organismus snížit zpět na fyziologickou hodnotu – slinivka proto vyplaví vysoké dávky inzulínu. Metabolismus ale funguje s určitou setrvačností, proto chvíli trvá, než slinivka dostane podnět k zastavení zvýšené produkce inzulínu a přebytečný inzulín tak stále snižuje hladinu glykémie a organismus se dostává do hypoglykemie. Ta se projevuje nesoustředěností, chutí na sladké, neschopností výkonu. Pokud to vše člověk překoná, pak ho v cíli čeká neovladatelný pocit hladu a chuti na cokoliv, zejména na sladké a tučné (čokoláda to v tomto případě jistí). Hladina glykémie je už od začátku dne, kdy by měl být člověk aktivnější a více spalovat, rozkolísaná a takto se bude chovat i během dne. V tomto případě bude výkon, nálada, ale i hubnutí daleko horší.

Proto je vhodné zaměřit se na složené cukry, a to zejména před tréninkem. O jednoduchých cukrech před zátěží můžeme mluvit v případě, že nás čeká závod a jsme nervózní nebo těšně po výkonu (to však neznamená, že si po půl hodině na stepperu dám Kinder mléčný řez – ideální je banán). V tom případě mají jednoduché rychlé cukry význam.

Bavíme-li se o běžném tréninku, je to jiné.

Jídlo před tréninkem by mělo obsahovat cukry složené. Proto před sportovní zátěží doporučuji normální lehčí jídlo. Pokud trénujete odpoledne, pak by to klidně mohl být zdravý lehčí oběd – počítejte však s odstupem 1,5 – 2 hodiny od tréninku. Těstoviny (italské ze semoliny mají nižší GI!), rýže (ideální je neloupaná nebo pololoupaná, basmati má ale GI vysoký), brambory ve slupce a nerozvařené (tepelnou úpravou se GI zvyšuje) s masem (bílkovina je důležitá, pokud maso nejíte, pak by na talíři neměly chybět luštěniny, sýr nebo tvaroh, popřípadě náhražky masa jako tofu, seitan apod.) a zeleninou.

Ženy často trénují ráno. A obvykle před výkonem nic nejí. To je však špatné! Možná budete mít před nastupujícím dnem klidnou hlavu, ale vaše hladina cukru klidná nebude. Pokud nemáte ráno čas, dejte si alespoň malý kousek ovoce s jogurtem nebo acidofilním mlékem (ovoce sice obsahuje převážně jednoduché cukry – zvláště ovoce zralé, má tedy vyšší glykemický index, ale v kombinaci s bílkovinou se glykemická hodnota snižuje). Nejlepším řešením jsou celozrnné obilninové kaše. O těch píši často a ráda – jsou velmi zdravé, mají nízký glykemický index, obsahují mnoho vitaminů a minerálů, hodně vlákniny. Jsou chutné a rychle hotové, můžete si je koupit i instantní.

nezapomínejte na homeopatiiArnica vám pomůže nejen při možných úrazech, ale i při rychlé regeneraci.

Upozornění: Informace o homeopatické léčbě akutních i chronických nemocí publikované na stránkách svethomeopatie.cz mají pouze informační a vzdělávací charakter. V žádném případě nenahrazují osobní konzultaci v ordinaci praktického lékaře/pediatra nebo osobní konzultaci v homeopatické poradně.

Ing. Ludmila Pszczolková

Autor: Ing. Ludmila Pszczolkovánutriční poradce

S homeopatií jsem se setkala v roce 1995 díky svým dětem, kterým mnohokrát pomohla při potížích závažných i méně vážných. Stala se pro mne nejen léčbou první volby, ale i životní filozofií. Více než 10 let pracuji jako asistent lékaře homeopata. Pacienti, a hlavně mé děti a jejich alergie mě přivedly k otázkám zdravé výživy. V roce 2011 jsem ukončila kurz nutričního poradce a můj přístup ke klientům v nutriční poradně je podobný jako v ambulanci lékaře homeopata - každý člověk je jedinečný, každý potřebuje jiný přístup. A stejně jako lékař homeopat učí své pacienty respektovat své tělo, tak se i já snažím ukázat klientům, že každý člověk podvědomě ví, jakou stravu potřebuje. Potřebujeme se jen znovu naučit to, co jsme už zapomněli – naslouchat svému tělu a vážit si ho. 

Mohlo by vás také zajímat:
Reklama: Homeopatická lékařská asociace

Tento text byl zobrazen / vytisknut z webu Svět Homeopatie, s.r.o. (http://www.svethomeopatie.cz) dne 23.4.2019 18:06

COPYRIGHT © 2010 - 2019 Svět Homeopatie All rights reserved.
Kopírování a šíření materiálů je možné pouze se souhlasem provozovatele webu, Homeopatické lékařské asociace (redakce@svethomeopatie.cz).
Mobilní verze