Navigace po stránce

Víte, že ...

Víte, že Asparagus (Chřest) je lék na prostatu a ledviny? Dříve homeopaté užívali tinkturu z chřestu na ledvinové kameny. Při akutním zánětu močového měchýře, když nemáte po ruce žádný lék, můžete uvařit čaj z chřestu a petržele, který má účinek na diurézu a může vám pomoci. Kromě působení na zánět močových cest působí lék v homeopatickém ředění také na rýmu, bolesti levého ramene. Tento lék u nás bohužel není v homeopatickém ředění dostupný.

Reklama: Nakladatelství grada doporučuje

Naši partneri

Logo HLA
Logo Studium Homeopatie

Po čem se netloustne...

Autor: Mgr. Olga Pohl

S jarem se to v časopisech začne hemžit různými detoxikačními kúrami, proto o nich vůbec nebudu psát. Namísto toho vás teoreticky připravím na vlnu redukčních diet, která se železnou pravidelností udeří nejpozději koncem května. Ona totiž není kalorie jako kalorie…

Ilustrační foto

Samozřejmě platí, že nejlepší cesta ke štíhlosti je „nežrat“, jenže něco jíst musíme. Notabene když se ozve hlad. V čem tedy spočívá klíč k tomu, aby náš energetický příjem odpovídal výdeji? A čím se řídit, chceme-li pár kil navíc shodit - a to napořád? Klinická studie provedená v Bostonské dětské nemocnici v USA přináší zásadní zjištění. David Ludwig, který výzkum vedl, si položil následující otázky: Co způsobuje obezitu? Proč vlastně tloustneme? Je to skutečně nadměrným přísunem kalorií?

Vznik pojmu kalorie sahá do roku 1878 a zakládá se na izodynamickém zákonu. Pokud přísun kalorií přesahuje spotřebu, převis se ukládá v podobě rezerv. Ale je tomu skutečně tak? Jádro pudla je možná někde jinde, a totiž v tom, jak tělo kalorie zpracovává a jakou měrou je ukládá. Příčinou tedy nemusí být kvantita, ale kvalita toho, co jíme. Až do šedesátých let byly všeobecně uznávaným viníkem uhlovodany. Ty povzbuzují tvorbu inzulínu, který mimo jiné ovlivňuje ukládání tuku v buňkách. Pak se ovšem karta obrátila a uhlovodany se najednou staly synonymem výživy prospívající srdci.

A co k tomu říká výzkum D. Ludwiga? Ten spočíval v tom, že nejprve podrobil obézní účastníky studie drastické dietě, po níž zhubli o 10-15% své váhy. Následně je rozdělil do tří skupin s různým složením jídelníčku. Výzkumníci poté sledovali, která skupina si svoji váhu udrží. Dieta první skupiny byla nízkotučná, s vysokým podílem uhlovodanů, tedy v duchu toho, co se dnes považuje za zdravé – hodně vlákniny, málo tuků. Druhá dieta měla nízký glykemický index, obsahovala tedy méně uhlovodanů a větší podíl luštěnin a zeleniny. Třetí dieta byla tzv. Atkinsova, s minimem uhlovodanů, bohatá na tuky a bílkoviny.

Výsledky byly ohromující. U skupiny na Atkinsově dietě prakticky nedošlo ke změně metabolismu. Ta je hlavní příčinou opětného nabrání váhy, neboť tělo začne spalovat méně kalorií a takový jedinec, pokud si chce získanou váhu udržet, se téměř permanentně potýká s pocity hladu. „Atkinsova“ skupina měla tedy vyšší energetickou spotřebu – o 300 kalorií denně více než „nízkotučná“ skupina, a o 150 kalorií více než skupina na dietě s nízkým glykemickým indexem. Aby takového výdeje energie dosáhli jedinci na „nízkotučné“ dietě, museli by kromě diety ještě hodinu denně cvičit. Čímž by ale snadněji vyhládli a udržení přiměřeného příjmu kalorií by bylo ještě obtížnější. Už chápete ten bludný kruh?

Co z toho pro nás vyplývá?

Opravdu nejde o kvantitu, ale o kvalitu. Čím méně uhlovodanů, tím snadněji si udržíme štíhlost. Záleží na tom, jaký je podíl uhlovodanů v našem jídelníčku a z jakých zdrojů, neboť právě ony mají podíl na působení inzulínu v našem těle. Ano, tento závěr je v rozporu se současným trendem – stravou s nízkým podílem tuků, bohatou na uhlovodany, doplněnou o ovoce a zeleninu. Daleko spíš potvrzuje přínosy takzvané paleolitické diety, sestávající převážně z masa, ryb, zeleniny, ovoce a vajec. Jak se zdá, nejnovější výzkumné poznatky dávají za pravdu pravěkým zásadám. Než výsledky studie D. Ludwiga potvrdí nezávislý výzkum, držme se tedy otřepaného „všeho s mírou“.

Zdroj: Zpracováno podle časopisu Delicious.

 

Upozornění: Informace o homeopatické léčbě akutních i chronických nemocí publikované na stránkách svethomeopatie.cz mají pouze informační a vzdělávací charakter. V žádném případě nenahrazují osobní konzultaci v ordinaci praktického lékaře/pediatra nebo osobní konzultaci v homeopatické poradně.

Mgr. Olga Pohl

Autor: Mgr. Olga Pohlredaktorka, tlumočnice, překladatelka

O pestré vaření a výživu se zajímám od mládí. Významným milníkem pro mě byla zkušenost z komunitní kuchyně Schumacher College ve Velké Británii. Tam jsem poprvé poznala vynikající vegetariánské pokrmy, kvalitní (bio)suroviny a kouzlo mezinárodní kuchyně. V současnosti se zajímám hlavně o nápadité a chutné využívání sezónní zeleniny a ovoce, využití planě rostoucích plodin a pěstování méně známých či krajových odrůd. Jedním z mých nejnovějších objevů je perská kuchyně. O mých kuchařských dobrodružstvích se dočtete také na blogu olgapohl.blogspot.cz.

 

Mohlo by vás také zajímat:
Reklama: Moje arnika léčivá pomocnice

Tento text byl zobrazen / vytisknut z webu Svět Homeopatie, s.r.o. (http://www.svethomeopatie.cz) dne 15.7.2019 22:14

COPYRIGHT © 2010 - 2019 Svět Homeopatie All rights reserved.
Kopírování a šíření materiálů je možné pouze se souhlasem provozovatele webu, Homeopatické lékařské asociace (redakce@svethomeopatie.cz).
Mobilní verze