Navigace po stránce

Víte, že ...

Víte, že Agaricus muscarius je muchomůrka červená? Je to tzv. létací houba šamanů, přidávala se do piva nebo jiných povzbuzujících nápojů, intoxikace je podobná požití alkoholu. V homeopatickém ředění je to lék na tikové projevy v obličeji, neuralgie trojklanného nervu a výborný lék na omrzliny, kdy má pacient pocity brnění a mravenčení (podáváme v ředění 9 C 3x denně 5 granulí).

Reklama: Nakladatelství grada doporučuje

Naši partneri

Logo HLA
Logo Studium Homeopatie

Dítě vegetarián

Autor: Ing. Ludmila Pszczolková

Vegetariánství je nekonečné téma. Jak je to s vegetariánstvím u dětí? Je dobré nebo špatné? Názory se různí, čtenáři se ptají. Co si o vegetariánství myslí naše nutriční poradkyně Ing. Ludmila Pszczolková?

Ilustrační foto
Zdroj: Lucie Nestrašilová

Dotaz:

Můj 3 letý syn i já jsme vegetariáni. Z jídelníčku jsem vynechala nejen maso, ale i mléčné kravské výrobky. Oba jsme zdraví, netrpíme virovými onemocněními, cítíme se dobře. Je možné, ačkoli jíme různorodou rostlinnou stravu, že má náš organismus nedostatek bílkovin? Názory kolem mne se různí. Mnozí tvrdí, že dělám chybu, člověk prý potřebuje maso, atp. Máte nějakou radu, na co bych si měla dávat pozor, co do jídelničku zařadit, abych si mohla být jista, že je výživa mého syna vyvážená?  

Názor Ing. Ludmily Pszczolkové, nutriční poradkyně:

"Vegetariánství považuji za vhodnou variantu stravování. Je-li jídelníček sestaven promyšleně i s ohledem na růstovou akceleraci syna, pak v tom nevidím problém. Často se stává, že se chutě a potřeby organismu mění, proto není neobvyklé, že nám občas maso nechutná. Pak se ale může stát, že na něj dostaneme znovu chuť, tělo si o něj samo řekne. 

Opatrná bych byla v případě konzumace mléka a mléčných výrobků. Nejen kvůli bílkovinám, ale i vápníku, který syn potřebuje. Je sice pravdou, že mléko není jediným zdrojem vápníku ani bílkoviny, ale vápník je z mléčných výrobků daleko lépe vstřebatelný než z jiných potravin. Musíte však počítat s tím, že mléko může způsobovat alergii, a to dokonce velmi často.

Vzhledem k tomu, že se váš dotaz týká vegetariánství, ne veganství, předpokládám, že jíte vejce. Ty obsahují nejen bílkoviny a minerální látky, ale také důležité vitaminy, včetně vitaminu B12 (některé zdroje uvádějí, že 1 vejce obsahuje až 40% denní potřeby).

Bílkoviny jsou obsaženy i v celozrnných potravinách, které jsou navíc bohaté na vitamíny, stopové prvky a vlákninu, což je pro zdraví velmi příznivé.

Je třeba si však uvědomit, že syn má jiné nutriční nároky než vy. Pokud by někdy řekl, že má na maso nebo mléko chuť, nebuďte nekompromisní a dovolte mu je. 

Odpůrci vegetariánství a jeho forem argumentují tím, že v potravě chybí dostatek železa, vápníku, zinku, vitaminu D a vitaminu B12. Železo je obsaženo v celozrnných obilovinách, zejména v celozrnné rýži, žloutku, luštěninách, ořeších, fících, datlích (viz článek: Správnou stravou proti chudokrevnosti). Vápník i zinek obsahují opět celozrnné potraviny, listová zelenina, ořechy, vejce. Deficit vápníku vám (pokud jste denně venku), příliš nehrozí. Je-li však venku dlouhodobě málo slunce, doporučuji užívat kvalitní rybí tuk v tabletách (zejména v zimním období).

Asi největší argumentem "masožravců" je vitamin B12, neboť je obsažen pouze v potravinách živočišného původu. Pokud však budete jíst vejce, pak vám chybět nebude. Měla byste zvážit dát si občas rybu – například makrelu (ne uzenou!), lososa nebo sardinky. Ty obsahují až 3x více vitaminu B12 než maso. Názor „masožravců historiků“, kteří tvrdí, že člověk je a vždy byl masožravcem, nesdílím. 

Správně nastavená vegetariánská strava zajišťuje mnohdy lepší poměr živin a vlákniny než strava s velkým podílem masa. I proto, že se do těla dostává daleko méně nepříznivých látek a podle závěrů největší světové organizace sdružující výživové experty z roku 2009 je správně sestavený vegetariánský jídelníček nejlepší prevencí a také vhodnou léčbou chronických onemocnění jako rakovina, obezita a cukrovka.

Každý člověk je jiný, někdo může být vegetariánem léta, může si cítit výborně, být plný vitality a energie. Někdo se ale může po několik měsících bezmasé stravy cítit unavený, bez chuti do života. To, že jste se synem zdraví, je důkazem toho, že neděláte chybu. Domnívám se, že nejlépe může synův stav zhodnotit jeho pediatr, který pozná, jak syn prospívá a zda mu něco skutečně chybí. 

Nad zdravým vegetariánským jídelníčkem je třeba se opravdu zamyslet. Představa, že budete jíst prázdné potraviny typu listový šáteček, bílý rohlík s marmeládou, pardubický perník (ten je bez mléka…), je mylná. Vaše potraviny musí být nutričně bohaté a vyvážené. Uvědomte si, že vápník z mléka se vstřebává o hodně snadněji a efektivněji nežli třeba z ovesných vloček. V době růstové akcelerace se ale vstřebatelnost vápníku zvyšuje o 100%! Pokud tedy synovi vydrží vegetariánství až do období dospíváníí (13-15 let), nemusíte se bát. I když v této době bych se přimlouvala za doplnění vápníku „zvenku“. 

V rámci jídelníčku se zaměřte na luštěniny, celozrnné kvalitní obiloviny (zařaďte merlík neboli quinou – nepatří sice mezi obiloviny, ale použití má stejné; obsahuje všech 8 základních aminokyselin – stejně jako maso, ale také vitaminy skupiny B, fosfor, železo a zinek). Nezapomínejte na ořechy a semínka. Ve výběru buďte však opatrná kvůli plísním. Pečte si vlastní chléb, místo másla používejte luštěninové pomazánky, jezte sezónní zeleninu a ovoce a v zimě si dělejte domácí pickles.

Vegetariáni mají velmi oblíbené mořské řasy, protože obsahují celou řadu vitaminů a minerálů (dokonce až 20x více než normální zelenina, 10x více vápníku než mléko, 8x více železa než hovězí maso, atd.). Mimo jiné jsou i významným zdrojem bílkovin. Já osobně však nejsem jejich velký nadšenec, neboť se jedná o řasy mořské a my jsme suchozemci. Rozhodně je třeba je používat s rozumem, občas a v dávkách menších, než se normálně doporučuje."

 

Upozornění: Informace o homeopatické léčbě akutních i chronických nemocí publikované na stránkách svethomeopatie.cz mají pouze informační a vzdělávací charakter. V žádném případě nenahrazují osobní konzultaci v ordinaci praktického lékaře/pediatra nebo osobní konzultaci v homeopatické poradně.

Ing. Ludmila Pszczolková

Autor: Ing. Ludmila Pszczolkovánutriční poradce

S homeopatií jsem se setkala v roce 1995 díky svým dětem, kterým mnohokrát pomohla při potížích závažných i méně vážných. Stala se pro mne nejen léčbou první volby, ale i životní filozofií. Více než 10 let pracuji jako asistent lékaře homeopata. Pacienti, a hlavně mé děti a jejich alergie mě přivedly k otázkám zdravé výživy. V roce 2011 jsem ukončila kurz nutričního poradce a můj přístup ke klientům v nutriční poradně je podobný jako v ambulanci lékaře homeopata - každý člověk je jedinečný, každý potřebuje jiný přístup. A stejně jako lékař homeopat učí své pacienty respektovat své tělo, tak se i já snažím ukázat klientům, že každý člověk podvědomě ví, jakou stravu potřebuje. Potřebujeme se jen znovu naučit to, co jsme už zapomněli – naslouchat svému tělu a vážit si ho. 

Mohlo by vás také zajímat:
Reklama: Moje arnika léčivá pomocnice

Tento text byl zobrazen / vytisknut z webu Svět Homeopatie, s.r.o. (http://www.svethomeopatie.cz) dne 17.6.2019 02:50

COPYRIGHT © 2010 - 2019 Svět Homeopatie All rights reserved.
Kopírování a šíření materiálů je možné pouze se souhlasem provozovatele webu, Homeopatické lékařské asociace (redakce@svethomeopatie.cz).
Mobilní verze