Navigace po stránce

Víte, že ...

Sedmikráska (Bellis perenis) byla ve středověku často používanou rostlinou? V mnoha částech Evropy bylo zvykem mísit šťávu ze sedmikrásek s mlékem a dávat ji štěňatům. Psíci pak nerostli a zůstávali jako mazlíčci, které si paničky dávaly na klín. V homepatii je lékem první volby při poranění hlubokých tkání a po velkých chirurgických výkonech (podáváme v ředění 9 CH 3x denně 5 granulí). Je i výtečným lékem starých dělníků zahradníků, které bolí záda v bederní oblasti a také při poškození páteře u profesionálních řidičů (podáváme v ředění 15 CH 2-3x denně 5 granulí).

Reklama: Nakladatelství grada doporučuje

Naši partneri

Logo HLA
Logo Studium Homeopatie

Řekněte své ženě: „Zeleninu denně“

Autor: Mgr. Olga Pohl

Uvedený slogan je nejen poněkud retro, ale také není příliš nápomocný. Chcete-li sáhnout po něčem krapet současnějším a praktičtějším, vyzkoušejte systém 5 A DAY, česky přibližně „5krát denně“.

Ilustrační foto
Zdroj: Lucie Nestrašilová

Nemusíte složitě počítat kalorie, vážit ani odměřovat, stačí, když umíte do pěti počítat. Pokud hlídáte dětem pitný režim a ještě přísun vitamínů, usnadníte si život a budete mít dobrý přehled o tom, zda dobře jedí ony i vy sami/y.

O co jde. Základní myšlenkou je, že bychom měli denně sníst pět porcí ovoce a zeleniny, neboť obsahují četné vitamíny, minerální látky, vlákninu a další přínosné substance (zejména pokud jsou ekologicky pěstované). Ovšem neděste se představy půlkilové hromady syrové mrkve. Kouzlo metody spočívá v tom, že je na vás, jak a z čeho si příslušné porce poskládáte. Použité ovoce a zelenina nemusejí být vůbec syrové. Ovoce může být i sušené nebo zavařené, počítá se i ovocný džus. Zelenina může mít nejen podobu salátu, ale může být i vařená, třeba v polévce nebo dušené směsi.

Takže pokud si k snídani dopřejete ovocný mošt, k svačině jablko, k polednímu kuřeti na paprice misku zeleninového salátu, odpoledne místo sušenek schroupnete dvě mrkve a k večeři si dáte čočkovou polévku, máte splněno. A když to kuře nahradíte jídlem, v němž se vyskytuje alespoň nějaká zelenina, překročili jste plán takřka bez námahy a večer svůj úspěch klidně zapijte skleničkou vína (byť ovoce v této podobě se, žel, nepočítá). A to vše bez složitého vážení a plánování. Porce se časem naučíte snadno odhadovat, ostatně většinou vám představu poskytne vaše vlastní dlaň (případně dlaň vašich dětí).

Jako jedna porce se počítá už zmíněný ovocný džus (započítává se ovšem jen jednou, bez ohledu na množství, neboť neobsahuje vlákninu jako celé ovoce), dále luštěniny (opět jen jednou). Žádné body vám naopak nezískají brambory, protože obsahují převážně škroby a relativně málo vitamínů. Ale abyste nezůstali jen u džusu, jablek a mrkve, nabízím přehled možných porcí různého sezónního ovoce a zeleniny.

Ovoce: 3 meruňky, 1 střední banán, hrst borůvek, dvě mandarinky, hrst hroznů, 2 kiwi, 1 hruška, 1 pomeranč, 3 sušené švestky, 7 jahod, lžíce rozinek.

Zelenina (může být i mražená): 1 střední červená řepa, 8 růžiček kapusty, 2 hrsti nakrájeného zelí, 8 růžiček květáku, půl menší cukety, půl pórku, 1 cibule, 3 lžíce hrášku, 10 ředkviček, miska čerstvého špenátu.

Podotýkám, že tato metoda není samospásná a že pět porcí v podobě broskví z plechovky, švestek v knedlících, únorových rajčat a džusu z koncentrátu není víc než chabým odpustkem. Ale ne každý den se zadaří. Někdy jsem ráda, když moje denní bilance dosahuje aspoň trojky. Hlavní je, že vždycky víte, na čem jste a k čemu se druhý den vrátit. Je jen na vaší úvaze (a rodinných zvyklostech), zda zvolíte banán či jablko, dáte přednost čerstvé sezónní zelenině před mraženou, místním nebio plodinám nebo dovozové bioprodukci. Anebo od všeho trochu. Což je podle mě hlavním sdělením systému „5krát denně.“

Podrobnější informace v angličtině najdete a názorné přehledy jednotlivých porcí si můžete stáhnout zde.

Upozornění: Informace o homeopatické léčbě akutních i chronických nemocí publikované na stránkách svethomeopatie.cz mají pouze informační a vzdělávací charakter. V žádném případě nenahrazují osobní konzultaci v ordinaci praktického lékaře/pediatra nebo osobní konzultaci v homeopatické poradně.

Mgr. Olga Pohl

Autor: Mgr. Olga Pohlredaktorka, tlumočnice, překladatelka

O pestré vaření a výživu se zajímám od mládí. Významným milníkem pro mě byla zkušenost z komunitní kuchyně Schumacher College ve Velké Británii. Tam jsem poprvé poznala vynikající vegetariánské pokrmy, kvalitní (bio)suroviny a kouzlo mezinárodní kuchyně. V současnosti se zajímám hlavně o nápadité a chutné využívání sezónní zeleniny a ovoce, využití planě rostoucích plodin a pěstování méně známých či krajových odrůd. Jedním z mých nejnovějších objevů je perská kuchyně. O mých kuchařských dobrodružstvích se dočtete také na blogu olgapohl.blogspot.cz.

 

Mohlo by vás také zajímat:
Reklama: Homeopatická lékařská asociace

Tento text byl zobrazen / vytisknut z webu Svět Homeopatie, s.r.o. (http://www.svethomeopatie.cz) dne 23.10.2019 20:42

COPYRIGHT © 2010 - 2019 Svět Homeopatie All rights reserved.
Kopírování a šíření materiálů je možné pouze se souhlasem provozovatele webu, Homeopatické lékařské asociace (redakce@svethomeopatie.cz).
Mobilní verze